Skumle Harvey

Foto: NASA

Se godt på dette bildet. På en måte fascinerende, men også fryktelig skremmende. Den hvite “spiralen” er orkanen Harvey som raser over det varme vannet i Mexicogulfen. Et varmt vann som er himmelsk å bade i, men som styrker orkanen. Den er nå kategori 2, og vil sannsynligvis være oppe i kategori 3 eller 4 før den treffer land. Og den raser mot kysten av Texas. Mitt kjære Texas. Om ikke mange timene treffer den for alvor en eller annen plass rundt Corpus Christi. Og her vil den sannsynligvis sakke ned farten og påvirke hele kysten gjennom helgen, med vind og ikke minst enorme mengder av regn. Og dette er et område som er ekstremt utsatt for oversvømmelser. Jeg har sett det selv, men ikke i den samme skalaen. Dette er den sterkeste orkanen som har truffet USA på flere år, og den er en potensiell kjempekatastrofe. Det at den er førsteoppslag på norske TV-nyheter før den i det hele tatt har truffet land sier sitt.

Jeg er langt borte, men likevel kjenner jeg en merkelig følelse av angst for dette monsteret som raser mot Texas. Den kommer ikke til å påvirke familien min som bor i Dallas, de får kanskje litt regn. Altså ingen fare der. Jeg har noen venner/bekjente som bor i Houston, min “gamle” by. Jeg frykter ikke for dem på noen måte – tror jeg. De er sannsynligvis smarte nok til å holde seg innendørs. Oversvømmelser i Houston er ikke til å spøke med. Jeg bare frykter for kysten generelt. Spesielt Houston og Galveston. Kanskje aller mest Galveston. En flat øy i havgapet, trenger jeg å si mer? Jeg hater å tenke på hvordan Harvey vil herje med denne perlen i helgen og hvordan det vil se ut der etterpå, til tross for at øyet av orkanen treffer et godt stykke unna. Mitt øyparadis, som jeg gleder meg så veldig til å komme tilbake til neste sommer. Jeg har allerede sett det forandre seg etter orkanen Ike i 2008. Vil det være annerledes igjen neste år?

Ser dere fornøyelsesparken på piren i det fjerne? Den er et resultat av orkanen Ike. Frem til den raste gjennom Galveston i 2008 var det et hotell på denne piren..

Og siden jeg nevner Ike; så høyt sto vannet i butikkene i Galveston sentrum den gangen. Bildet er dessverre tatt sånn i forbifarten, og viser egentlig ikke hvor høyt vannet faktisk sto. Jeg håper virkelig det ikke blir sånn igjen.

Tankene mine går nå til alle dem som bor langs kysten. Mange evakuerer innover i landet. Andre vil ikke eller har ikke muligheten. Tøffhet eller dumskap, det vil vise seg. Jeg hadde aldri turt å bli igjen for å møte dette monsteret. Jeg håper ikke liv vil gå tapt, men jeg frykter det verste. Som sagt, og jeg håper jeg tar feil, dette kan bli en stor naturkatastrofe. Jeg følger nervøst med herfra. Denne helgen er tankene mine definitivt hos kyst-Texas!

#vær #orkan #regn #harvey #texas

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg