Ut med jula!

Så var den tiden over oss igjen. Da nisser og alt som er rødt gjemmes vekk på mørke loft eller i fuktige kjellere og juletrær kastes langt pokker i vold. Noen av oss synes det er deilig, enda flere synes det er en smule vemodig. Og felles for oss alle, vi føler plutselig at stuen vår er diger! Uansett hvor stor eller liten den egentlig er, så er den plutselig en ballsal.

Før. Litt liten plass, men ååå, så koselig da!

Etter. Gooood plass! Og siden jeg ikke er noen perfekt interiør/rosablogger, så rydder jeg ikke før jeg tar bilde. Her er det julebrus-lager på kjøkkenet, bamse-kosekrok med alt for mange bamser under trappa, en vedkurv full av papir som skal makuleres (brennes) og flybager etter pappa fulle av papirer som skal gåes gjennom. Velkommen til mitt liv!

Her forsvant jula i går. Vinduene som ikke ble vasket før jul fikk seg en grundig vask før røde gardiner ble fjernet til fordel for de mer hverdagslige og vårlige. Ja, for våren er vel rett rundt hjørnet, eller? Det var med litt blandede følelser jeg sto og plukket minne etter minne fra juletreet, og helt ærlig, jeg gleder meg allerede til neste gang det skal opp. Men så var det veldig deilig å få hverdagen tilbake i stua også. Her har det tross alt vært jul siden den første helgen i desember. Og jeg kunne egentlig hatt det lenger. Jeg var ikke lei. Men kosen med det forsvant da jula var over. Jeg innså faktisk denne jula at min kosemodus var sterkest i adventstiden. Med forberedelsene og forventningene. Selve jula og romjula forsvant liksom litt. Jeg er visst et adventsmenneske. Og da passer det jo greit med juletre hele desember og tilbake til normalen i starten av januar. Kanskje bør jeg egentlig sette opp treet allerede i november i år? Jeg truet mannen med det i går. Juletre til Thanksgiving! Det er innafor det, i alle fall i USA.

Jeg lyver kanskje bittelitt. Jula er ikke HELT borte. Denne pynten står igjen. Men med en gang sviblene er ferdig blomstret ryker J, U, og L også!

Disse selvlagde julegavene fra barna derimot, de skal få lov til å stå gjennom vinteren. Har ikke hjerte til å pakke dem bort helt enda.

Årets julegave, den på veggen, gjorde seg definitivt bedre sammen med gammelrosa gardiner, rosa og grønne puter enn med alt det røde. “Pappa” har åpenbart også funnet seg en fast plass i sofaen vår..

Nå er i alle fall et nytt år i gang for alvor her i huset. Jobb, skole, barnehage og fritidsaktiviteter er tilbake i rute. Jula er borte og vi ser fremover. Mot vårens (jada, det er vinter enda) planer og ikke minst sommer. Må bare spise opp noen julekaker og drikke opp litt gløgg først..

Og når det er tomt, da starter kampen for sommerkroppen! *host host kremt host*

Follow my blog with Bloglovin

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg