Sov søtt, lille skatt!

I går tok vi et siste farvel med vår høyt elskede datter og lillesøster. Det er vanskelig å skrive noe langt og utfyllende innlegg om denne dagen. Og det gjør litt vondt å ikke kunne dele tydeligere og bedre bilder. Men jeg ønsker fortsatt å skjerme barna så godt jeg kan. Og selv om jeg gjerne skulle delt ordentlige bilder av vår vakre, lille jente, vet jeg dessverre at dette vil støte mange. Det føles sårt, men jeg vet at det er sånn det er.

Det ble i alle fall en fin og verdig ramme også rundt denne siste avskjeden, akkurat som det har vært rundt alt det andre oppi denne for oss tragedien. Vi valgte å gjøre det enkelt, og hadde kun en liten seremoni ved graven som vi selv har plukket ut med god hjelp fra den hyggelige gartneren på vår lokale kirkegård. Det er godt å vite at hun nå hviler i rolige omgivelser kun en liten spasertur fra huset vårt. Sterk kontrast til gravstedet der våre tre andre små engler ligger, midt i Oslo-gryta med motorveien som nærmeste nabo.

Det var et lite følge, med kun de aller nærmeste, nevnte gartner og en prest som fulgte lille Megan til sitt siste hvilested. Helt i vår ånd, noe ekstravagant passet ikke oss. Jeg bar henne selv til graven (noe som må ha vært de tyngste skrittene jeg noen gang har gått), holdt henne hele veien før jeg hjalp til med å senke den lille kisten ned i en seng av roseblader som den hyggelige damen fra begravelsesbyrået hadde sendt med oss, og som søsknene strødde ned i det ellers så mørke hullet i jorden. Ekstra fint var det at gartneren sørget for at kirkeklokkene ringte både før og etter seremonien.

Før dette fikk vi en fin, siste stund sammen med henne da vi selv hentet henne i Oslo. Det var viktig for oss, eller meg, at vi gjorde så mye som mulig selv. Jeg ønsket selv å legge henne i kisten, og selv frakte henne i vår egen bil til kirkegården. Og sånn ble det. I en liten morgentime fikk jeg nok en gang holde og kysse henne. Søsknene fikk stryke på henne. Og vi fikk tatt enda flere bilder, noe vi har blitt oppfordret til å gjøre hele veien. Dette blir kjære minner. Damen fra begravelsesbyrået var også snill og tok familiebilder av oss, sånn at vi har noen få bilder av den lille stunden vi var en familie på seks.

Det var tøft å legge henne over i kista, men vi sørget for at hun fikk med seg flere ting fra oss. I kista var det allerede et fint, lilla teppe. Dette fikk hun ligge på, siden jeg hadde satt meg ned og strikket et bittelite teppe til henne. Jeg er ingen strikker, og det var enkelt og langt fra perfekt, men laget med masse kjærlighet. Dette lille teppet fikk storesøster legge over henne. Jeg hadde tenkt mye på dette med lue, for det hadde jeg ikke evne til å strikke. Men da vi kom dit hadde hun jammen på seg en søt, rosa lue som passet mye bedre enn prematurluen hun fikk (og som nå ligger i minneboksen hennes) på sykehuset. Søsknene og jeg la også med brev, tegninger og noen bilder. Hun fikk også med en halvdel av et «vennskapssmykke», den andre delen henger rundt halsen min. To hjerter fra Georgs gave ble også med, mens vi har nøkkelringen og rammen som fulgte med hos oss. Her må jeg også berømme super service, for da jeg bestilte disse ba jeg om hurtig levering sånn at vi rakk å sende dem med henne, noe som førte til at damen bak dette fantastiske prosjektet tok personlig kontakt med meg og sørget for at mannen min kunne plukke dem opp mens jeg fortsatt var på sykehuset. Helt fantastisk!

Sist, men ikke minst, fikk hun selvfølgelig med bamsen som har fulgt henne hele veien på sykehuset. Den kjøpte vi da vi kom til sykehuset for å føde henne. Faktisk kjøpte vi to identiske, en til henne og en til oss. Den ene lå sammen med henne de første timene før vi tok den med hjem. Den andre sto i sengen hennes resten av tiden på sykehuset, men ble med oss hjem da hun ble sendt til obduksjon. Natten før begravelsen lå både den og teppet jeg hadde strikket ved siden av meg. Eller rettere sagt, jeg knuget dem vel inntil meg hele natten. Forhåpentligvis fylte jeg dem med mye kjærlighet og mamma-lukt.

Med alt dette sammen med henne i kista og noen siste, desperate kyss, klarte jeg til slutt med tungt hjerte å legge lokket på. Mannen min og jeg skrudde i en skrue hver, og så fraktet vi henne altså til gravlunden i vår egen bil. Den eneste gangen alle seks satt i bilen vår. Jeg på det som skulle blitt hennes plass med kisten på fanget. Definitivt den tyngste bilturen. Samtidig ønsket jeg at den aldri ville ende.

Og nå er det altså over. Den første, kaotiske uken. Det er ikke mer å planlegge, annet enn gravsten etterhvert. Den skal vi ta oss tid med. Nå begynner resten av livet uten henne. Og det er vondt! Ufattelig vondt! Det er nå det blir tøft, når stillheten på en måte legger seg. Når livet skal gå videre, men du egentlig ikke vil følge med. Men så må man. Et lite museskritt om gangen. Vi har vært her før, men denne gangen er det uten tvil tyngre å reise seg igjen. Vår lille Megan Lykke har satt dype spor.

13 kommentarer
    1. Kondolerer! ❤️ For et sterkt men samtidig fint innlegg, tårene kommer fort🙁 må være forferdelig å måtte begrave sitt eget barn 🙁 mange klemmer sendes❤️🌷

    2. Her kommer endelig kommentar på begravelsen -lest og sett på innlegget maaange ganger😭💞 Så kjempe-sterkt å lese/se bilder/se for seg… -og dette har dere levd i og gjennom den dagen! STOR KJÆRLIGHET er det som slår meg når jeg ser innlegget!❤ Mellom dere alle i familien -og til baby Megan Lykke som ikke fikk bli med dere videre dessv…😢 MEN I HJERTENE deres!!!💜
      Så fin familie dere er/virker!!!
      OG SÅ NYDELIG baby Megan er/ser henne jo litt,så kjempefin datter og lillesøster til dere alle!!!😍💎 Er hun lik noen av storesøsknene…??
      Så spesielt sterkt å se den store omsorgen deres andre datter ser ut til å ha -spesielt,hennes plakat til Megan på gravstedet -SMELT!😍 Og å se eldste storebror sitte på graven hennes…😍 Og yngste lillebror med leken sin med -BRA forøvrig,noe “trøst” med sådan dag for ham.. og såå kul på håret,til ære for lillesøster Megan kanskje til og med!!!😍
      SPESIELT STERKT se dere 2 foreldre skru igjen kiste-lokket😢
      OG SÅKLART -du bære henne til hvilestedet😭
      IGJEN -SÅ STERK du er!!!👊 (forstår også godt behovet ditt der!) ALT du KUNNE gjøre for jenten din…GJORDE DU❤❤❤
      SÅ GODT dere fikk tatt familiebilder sammen med engelen deres💓 Du selv legge henne i kisten -først holde henne en siste gang,så fint og godt bildet av dere 2 er,tross sit😍😘 Kjøreturen til gravplassen -så fint at du fikk det til,med også baby Megan med dere på ferden -VELDIG GODE OG VIKTIGE minner videre,ser helt den!!!💞 SÅ BRA du mottok så god service på det du ønsket å ha med til prinsessen deres videre -GLAD for å høre det!!!💜👍😃🌞
      Én uke etter begravelsen -føles sikkert uvirkelig,tomt og rart! Ekstra tanker deres vei idag!🌟
      Sist men ikke minst -så fint å ha henne “boende” ganske nært,en spasertur fra hjemmet,det blir nok helt sikkert godt for dere/deg på veien videre!😊💚 Kunne besøke henne når dere føler for det…💗☀ OG VIKTIGST AV ALT -SÅKLART kom mamma-lukten og mamma-kjærligheten med til deres kjære Megan Lykke -i OG PÅ teppet du har lagd til henne,og på bamsen hennes -0 tvil der!!!😍😚💘
      SÅ FINT OG GODT dere også har spesielt bamsen med HENNES lukt og kjærlighet på seg,igjen her fysisk etter henne -mer enn gull verdt på veien videre -og for spesielt deg…!!!👶👪❤
      Sender styrkeklemmer til dere alle 5!😘

      1. Tusen takk igjen, gode du!❤️
        Det er rart at en uke har gått. I går fikk vi faktisk bilde fra damen på begravelsesbyrået, hun ville vise oss at det hadde kommet opp et hjerte med navn på ved graven, og hun hadde også satt ned to lys og en blomst. Den godheten og varmen vi har møtt på veien så langt er helt utrolig!

        Alt vi fikk gjort selv i forbindelse med begravelsen og tiden vi fikk med Megan gjorde veldig godt både for oss foreldre og søsken. Storesøster hadde gledet seg enormt til å få en lillesøster, så hun har kanskje tatt dette litt ekstra hardt. De to hadde sannsynligvis fått et spesielt bånd, akkurat som gutta har.

        Megan var veldig lik pappaen og minstemann, så jeg ser henne i ham stadig vekk. Godt og sårt på samme tid. Samtidig hadde hun nok også hatt en del av storesøster i seg også, så jeg sammenligner der og.

        Nok en gang tusen takk til deg, for varmende kommentar!

    3. Kjære dere,

      Kondolerer med den lille datteren deres 💜 Så ufattelig vondt, det er umenneskelig å måtte begrave sitt barn. (Jeg har selv begravet en datter født i uke 34 og sønn født i uke 42, så jeg forstår så inderlig hvor vondt det er.
      Tiden leger alle sår sies det, min erfaring er at man glemmer aldri, men man lærer seg å leve med savnet.
      Jeg beundrer deg for din åpenhet omkring dette, det vil nok være viktig i det tunge sorgarbeidet.

      Sender deg en medfølende klem 💜

      1. Tusen takk! Så trist å lese at du har måttet begrave to små, og etter å ha kommet så langt i svangerskapene. Absolutt umenneskelig, og noe ingen burde oppleve. Tomrommet og savnet vil nok alltid være der. Jeg kjenner fortsatt på de vi har mistet tidligere i svangerskapet, men merker allerede nå at vår lille Megan har satt enda dypere spor. Nok en gang må man venne seg til en ny normal, livet blir aldri det samme.
        Jeg tror åpenhet er viktig, selv om det kan være tøft innimellom. Det kan være godt for meg, og forhåpentligvis kan det også hjelpe andre i samme situasjon.
        En god klem tilbake til deg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg