Kom mai, du skjønne..

Ja. Skjønne hva da? Det må ha vært andre tider da denne sangen ble skrevet. Og tekstforfatter Overbeck kan umulig ha vært pollenallergiker. Mai du skjønne milde, sa du? Hva med mai du skjønne lunefulle? Og alt det grønne er definitivt pent å se på, det skal godeste Overbeck ha. Men det fører med seg en del negativiteter også, i alle fall for mange av oss.

Nå har jeg alltid vært veldig glad i mai. Vårmåneden over alle vårmåneder. Med lovnad om lysere tider og varme sommerdager. Med en kalender full av røde dager. Jubel, fest og glede. Visst kan mai være fin. Og jeg vet at vi bare er 6 dager inne i årets mai. Men det er likevel på tide at vi tar et lite oppgjør, du og jeg, måned nummer fem.

For slutten av april var så veldig fin. Sommeren var liksom på plass. Sommerklærne (de få som fortsatt passer) kom frem og ble tatt i bruk. Uteplassen ble gjort i stand. Og full av optimisme investerte vi endelig i nye hagemøbler. Jeg var så fornøyd!

Nå skulle deilige vårdager nytes med utallige kaffekopper og gode bøker i min deilige kosekrok. Og mai bare:

Tusen takk, lunefulle mai!!!

Og så var det alt det grønne da. Vårtegnet over alle vårtegn. Bjørka spretter og det er så vakkert!

Og jeg bare:

Mai var så absolutt bedre før jeg vokste på meg pollenallergi for noen få år siden. I år er det verre enn noensinne. Det sa umiddelbart pang da vi kom hjem fra påskeferie. Kombinasjonen graviditet og kraftig pollenspredning er ikke den beste. Jeg må stort sett holde meg inne, og våger jeg meg ut må jeg bruke solbriller i all slags vær (til og med vurdert svømmebriller, si). Og det ser unektelig litt dumt ut når det regner for eksempel. Jeg nyser og klør og er innimellom på nippet til å klore ut øynene mine, mens jeg pøser på med allergitabletter, øyedråper og nesespray. Nei, du grønne mai, vi er på ingen måte bestevenner lenger!

Men så glimter du til da, med en kjølig helg med litt mindre pollenspredning. Ikke fan av kjølig, men når man kan gå ut uten å klø seg fordervet etterpå så er det likevel litt fint. Også er det ikke bare bjørk som spretter ut i full blomst. Det finnes enda finere ting enn det som er grønt. Det som er rosa, for eksempel.

Sånne øyeblikk får mai-kjærligheten til å blusse opp igjen for en stakket stund. Men likevel, akkurat som denne blomstringen, er det nok høyst midlertidig. Det er nok på tide å revurdere dette kjærlighetsforholdet. Det blir for turbulent. Jeg tror rett og slett du og jeg må slå opp, mai. Jeg venter heller på juni..

Follow my blog with Bloglovin

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg