Julekattevasken

Torsdag. Ofte kalt vasketorsdag her i huset. I dag også julevask-torsdag. Eller julekattevask-torsdag. For om noen ganske få dager er faktisk julen her. Og joda, kanskje burde jeg ha droppet vasketorsdag og tatt en litt større runde med husvask enda litt nærmere julaften. Men så er det sånn at i morgen har vi bursdagsbarn i huset. Og selv om det ikke blir noe stor feiring på selve dagen, er det jo hyggelig at det er rent, eller i alle fall lukter rent i huset, på dagen til minstemann. Og jeg har heller ikke lyst til å bruke dagen hans, som også er en av få fridager mannen har hatt i det siste, til å vaske hus. Ikke lørdagen heller, det var det der med fridag for mannen igjen. Og søndag kommer mamma på julebesøk, og etter det har jeg i alle fall ikke lyst til å bruke tid og energi på å vaske hus. Så da blir det i dag. Så kan de aller siste førjulsdagene brukes på å få de siste julegavene i hus og forhåpentligvis litt førjulskos.

Jeg merker at jeg stresser litt mindre i år. Mulig at mannen ville sagt seg uenig, men jeg kjenner det selv. Alt er ikke på stell. Jeg har fortsatt ikke bakt syv slag, og kommer ikke til å gjøre det heller. Vi har uansett mer enn nok småkaker etter datterens fotball-dugnad. Kakesalg er ikke så dumt. Bare et fåtall av pepperkakene våre er dekorert. Vi har glasuren, så vi burde kanskje gjøre det. Vi får se.

Også var det denne husvasken da. Kattevasken. Jeg vet at mange vasker veldig grundig til jul. Tak, vegger, skap, skuffer og vinduer. Enhver krik og krok. Jeg har aldri vært så grundig, selv om jeg ofte har følt at jeg burde. Men litt grundigere enn den ukentlige vasken har jeg pleid å være. Og glass-skapene har alltid fått en runde. For å være skap med dører som stort sett alltid er lukket samler det seg nemlig et ganske greit lag med støv der inne. I år orker jeg ikke. Jeg gidder ikke! Dra ut alt av disse skapene for å vaske hyllene, nei takk! Hvis noen vil dømme meg for de fine, runde merkene som dukker opp i glasshyllene om jeg tar noe ut derfra, så får de bare gjøre det. For i år driter jeg i det.

Jeg lar det være litt rot og kaos, vi bor jo faktisk her. Det kan uansett ikke se ubebodd ut med to voksne og tre barn under taket. Vi bor tross alt ikke i et utstillingshjem. Jeg er fornøyd med at det er litt sånn mellomrent. Det går bra. Alt trenger ikke skinne. Så lenge jeg og vi trives, så er det greit. Ingen av oss har støvallergi eller tar på noen måte skade av at det ikke er gullende rent i hver krik og krok. Og julen kommer uansett. Den hopper ikke over huset vårt fordi det ikke er bra nok. Så jeg tar kattevasken før jeg lener meg tilbake og nyter lukten av grønnsåpe, en kopp kaffe og julepynten i stua. Nå er det (nesten) jul!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg