Juleforbrytere

God jul der ute!

Denne julen er litt annerledes enn vanlig, men vi har tradisjonen tro forflyttet oss til Ålesund for noen dager. Vi, som så mange andre, har nemlig annenhver jul hos hver side av familien, og denne Korona-julen var det altså mor i Ålesund som sto for tur. Jeg skal innrømme at jeg har vært skikkelig usikker de siste ukene, og at en del av meg hvisket ganske så tydelig at vi bare burde bli hjemme på Østlandet. Men vi tok likevel sjangsen og kjørte oppover et par dager før jul. Vi har vært veldig forsiktige både i forkant og her oppe, men likevel har jeg følt meg som en liten forbryter.

Her oppe er det ikke maskepåbud som hjemme og det virker som om folk er mindre forsiktige. Smittetallene er jo heller ikke så høye her. Vi holder likevel reglene hjemmefra, går med munnbind på butikk og kjøpesenter selv om flere ser rart på oss, passer godt på håndhygiene og holder så god avstand som mulig. Det ser enormt deilig ut å gå uten munnbind, puste fritt og ikke svette under maska, men vi tar en for laget og lider litt.

Og det er enormt kjedelig å ikke kunne besøke eller ta imot på besøk. Gaveoverleveringer har skjedd på  trappa, eller hos de mest vågale inne i gangen. Og avstanden holdes også der. Jeg skulle så gjerne ha delt ut klemmer i øst og i vest, men denne julen er det dessverre ikke sånn livet er. Selv ikke mamma har fått en juleklem. Vi får ta det igjen når det føles litt tryggere.

Selv om julen er annerledes i år, så er den likevel fin. Vi gjør det beste utav det, vi har blitt flinke til å tilpasse oss dette året. Det er godt å finne roen. Noe er også som normalt, både julematen og pakkehavet under treet på julaften. Gira barn, glade barn, utålmodige barn og småkranglete barn. Julefilmer og julelys. Vi har absolutt ingenting å klage over!

Selv om jeg altså føler meg litt kriminell, kanskje også litt uglesett som kommer fra Østlandet for å feire jul på Sunnmøre, så legger jeg det til side og nyter dagene så godt jeg kan. Har til og med anskaffet meg ny kjole for anledningen, falt pladask for denne snertne saken fra Mathea, som faktisk er den eneste klesbutikken i bygda vi bor i. Mer trenger man egentlig ikke heller, siden de har så enormt mye fint der. Og nei, dette er ikke reklame, jeg ville bare vise frem den fine, nye kjolen min.

Savner altså kun litt mer sosial kontakt og klemming, men hvem vet, kanskje til påske..? Håper du som måtte lese dette også har hatt en koselig julefeiring og at du og dine får en fortsatt fin jul og romjul!

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg