Jeg har juksa litt

Det er bare å innse det. Jeg har gått fra å synes at jula kanskje kommer litt tidlig, til å klø i fingrene etter å få advent og jul (tar begge deler i samme slengen) inn i huset. Jeg synes fortsatt det er for tidlig med juleprodukter i butikkene allerede i september og oktober, men nå som vi er godt inne i november kjenner jeg at det er helt greit. Har til og med prøvesmakt noen bokser med pepperkaker..

Nå om dagen går jeg i en stille krig mot meg selv. For jeg lengter etter å lage julekos i huset. Julegardiner, julelys og juletre. Og når er det egentlig innafor å få opp lys utenfor? Det er jo relativt mørkt nå i november. Passer vel bra å lyse opp litt da.

Vi har en busk rett utenfor inngangsdøra hvor lysene allerede henger på. Jeg vet ikke hvor mye lenger jeg klarer å unngå å plugge i kontakten. Så får heller naboene bare stemple meg som henne som innfører jul ørlite for tidlig.

Hadde virkelig gjort seg med en god dæsj lys her også..

I stua har jeg allerede snik-innført en bitteliten smak av jul. Ytterst anonym, men den er der. For jeg klarte bare ikke å gå forbi en hylle med svibler i blomsterbutikken uten å ta med et par hjem. Nå gleder jeg meg som et barn til den gode lukten som kommer når de blomstrer..

Og på fredag “syndet” jeg virkelig. For jeg kom over noe jeg bare måtte ta med hjem. Og når det først var hjemme, så måtte det ut av esken og testes også. Og så ble det bare værende på stua. Ikke vits å pakke vekk noe som snart skal frem igjen, si..

Dette var jo nesten som å få pappa inn i huset. Minsten hevder hardnakket at julenissen i helikopteret, det er morfar. Da må det være lov å få kose seg litt med denne julepynten, november eller ei.

Ja, faktisk må det være lov å kose seg litt punktum. La julen snike seg innpå om man ønsker det. Jeg føler meg virkelig overklar for jul og julekos. Jeg trenger det rett og slett! Jeg trenger å ha fokuset på positive ting akkurat nå, og hva er vel mer positivt ladet enn jul? For meg er juletiden den desidert koseligste tiden på året, om man ser bort fra det materialistiske gave-racet og grisevær. Men det er noe magisk over alt det andre. Å roe ned litt. Gå ute i mørket og se det lyse fra hager og vinduer. Krølle seg sammen i sofaen under et pledd, gjerne med en kopp gløgg, fyr i peisen, lukten av røkelse og med et glitrende juletre fullt av gamle minner og kjærlighet midt i stua. Kjenne litt på den barnslige forventningen og gleden som man ser i barna. Jeg tror rett og slett ikke på at man blir lei av jula selv om den kommer i hus litt tidlig. Tvert imot. Ingen dårlig samvittighet for litt tyvstarting her.

Og om et par uker, når advent banker på, da blir det for alvor jul i huset vårt!

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg