3 fingre og 10 tær

Det nye året er i gang, og jeg føler at jeg brått ble hundre år eldre i løpet av den første natten av 2019. Ikke fordi jeg festet for hardt i går kveld, selv om hodet egentlig føles som om jeg gjorde det. Men et lite glass vin og spillkveld med mann og barn tilsier på ingen måte fest-skallebank. Det har vel mer å gjøre med det tradisjonelle bildet jeg alltid tar nøyaktig 1 time og 15 minutter inn i hvert nytt år. Det begynte med en gutt som stolt viste frem noen få fingre. I natt ble det ti tær og tre fingre. For i løpet av denne natta, nøyaktig kl. 01:15, ble jeg tenåringsmamma! Smak på det. TENÅRINGSMAMMA! Vi har en tenåring! En som skal begynne på ungdomsskolen til høsten. Og jeg husker så innmari godt hvor gammel jeg selv syntes mine foreldre var da jeg var tenåring. Jeg oppfattes sikkert som enda eldre av mine barn. Jeg er nok ikke så ung, kul og hipp som jeg skulle ønske at jeg var. Må nok ta en titt i speilet og se om det har kommet noen nye rynker i løpet av natta. Muligens har håret fått et sølvgrått skjær også. Jeg er offisielt over the top!

Ikke ung og hipp, men en relativt kul bestefar er jeg i alle fall!

Tenk at for 13 år siden var jeg en ungfole, ikke 30 år en gang. Nybakt mamma for første gang, liggende utslått i en seng på barselavdelingen på Ullevål med håret rett til værs og en bitteliten bylt ved siden av meg. Jeg som knapt hadde holdt en nyfødt før. Nå hadde jeg plutselig ansvaret for en. Det er egentlig et mirakel at jeg har klart å holde liv i denne gutten i disse tretten årene. En klapp på skulderen til mannen og meg for denne prestasjonen! Det største og viktigste vi har gjort i livet. Noen feil har vi nok gjort på veien. Noen vil nok fortsatt komme i den nye tilværelsen som tenåringsforeldre (!). Men med litt mer erfaring enn vi hadde den aller første dagen i 2006 skal vi nok klare å holde liv i gutten til han er 18 også.

Tre ferskinger, 1. januar 2006

Vår førstefødte. Det er nok ikke alltid lett å være eldst. Spesielt med en lillesøster tett i alder og en mye yngre lillebror. Det blir litt konkurranse med hun som følger bare et år bak, men mye omsorg for han som fortsatt er liten. Lillebror har en stor helt, og han heter ikke Supermann eller Spiderman. Nei, helten heter storebror! Ingen over, ingen ved siden. Det er kanskje slitsomt for deg å alltid måtte dele oppmerksomheten med disse to, og du føler kanskje at du ikke alltid blir sett. Men vær du sikker, gutten min. Jeg ser deg! Du som tidlig viste deg som en smart, liten tenker. Sånn flaks at du arvet hjernen min..! Du som lærte deg selv å lese før du begynte på skolen, og som stadig briljerer. Du som har vist deg å være en habil musiker. Hvem du har det fra aner jeg ikke. Men jeg vet at jeg elsker å sitte i stua og høre klimpring på gitar og medfølgende sang fra rommet ditt. Eller når du sitter i baksetet og synger med på hver eneste countrysang som strømmer ut av radioen. Du er verdens tøffeste som tør å stå foran hele skolen pluss foreldre og synge eller spille skuespill. Hvor i alle dager er sceneskrekken? Der er du helt ulik meg – heldigvis!

Tenkeren vår!

Jeg er spent på hvordan årene fremover vil bli. Det vil bli mye nytt og nye utfordringer. Du skal finne din vei i livet, og vi skal stå ved siden av og hjelpe der vi kan. Jeg vet at du kan klare akkurat det du vil så lenge du jobber for det. Tvil aldri på dine evner og gi aldri opp, gutten min. Tvil aldri på din plass i familien. Ja, du er eldstemann med alt det fører med seg. Men det betyr også at du var førstemann. Det var du som gjorde oss til foreldre. Det var du som gjorde oss til en familie. Du er så uendelig mye mer verdifull enn du aner! Og vi er så veldig, veldig stolte av deg!

Så gratulerer med fødedagen til meg, og ikke minst, gratulerer med dagen til deg, flotte tenåringen vår!

En liten skatt til deg fra arkivet, gutten min. Fordi jeg vet at du setter pris på det. Den gangen det var bare deg. Heldige meg som var og er omringet av så fine menn og gutter!

Og med det stikker jeg og napper ut noen grå hår før jeg smører hele kroppen inn med antirynkekrem.

Hjelp, vi har en tenåring!

Follow my blog with Bloglovin

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg