Hallo, hverdag!

I dag var dagen her, den jeg vekselvis har fryktet og sett frem til siden sånn ca. midt i sommerferien en gang. To måneder (og tre dager – men hvem teller?) etter at vi optimistiske blåste i gang årets sommerferie, var endelig alle barna ute av huset igjen. Hverdagen er i gang!

Og jeg er litt ambivalent til det hele. Er det deilig at huset er tomt? Eller er det trist og ensomt? Det jeg er helt sikker på er at det er litt skummelt. Neida, jeg er ikke redd for å være alene hjemme. Det er heller det at jeg som hvert år på denne tiden ser hvor store barna har blitt. Tiden går så alt for fort! De to søte førsteklassingene som vi fulgte til skolen for aller første gang for et lite blunk siden, er nå sjetteklassing og sjuendeklassing. Det er helt vilt! Og minstemann, som jeg noe nølende sendte avgårde til barnehagetilværelsen med bleierumpe og en sekk like stor som ham selv for et par dager siden, hadde i dag første dag i sitt siste barnehageår. Hva skjedde? Og hvordan skal mammahjertet overleve neste år, når eldstemann skal sendes til ungdomsskolen samtidig som minsten blir skolegutt? Hjelp!

Takk og lov for at jeg har det neste året å forberede meg på. For et år er lenge! Jeg har god tid. Ikke sant?

Starten av denne dagen så omtrent sånn ut.

Etter å ha tilbragt en stund i fosterstilling på gulvet fant jeg plutselig en ny ro. En jeg ikke har kjent på siden før sommerferien. Og jeg hørte en kjent, men likevel ukjent «lyd», lyden av stillhet. Ingen krangling, ingen TV (og fremfor alt, ingen irriterende barne-TV), ingen «mamma, mamma, mamma..». Og jeg kjente en yr og boblende følelse, en som startet i magen og endte opp i ansiktregionen som et stort glis. Endelig alene! Endelig litt ro!

Flaks at jeg øvde på hopping og spretting på ymse strender i sommer.

Joda, skolestart og hverdag kan være veldig fint!

Lettere svimmel og fortumlet over denne plutselige friheten, har jeg latt alt som skulle eller burde ha vært gjort fortsette å være i akkurat den kategorien i dag. Jeg har heller feiret hverdagen i godkroken min. Med et stort glass hjemmelaget sweet tea. Ja, for champagne eller vin midt på dagen er vel fortsatt ikke helt sosialt akseptert, er det?

Hurra for hverdagen!

#ferieslutt #hverdag #skolestart #barnehagestart #fred #ro #stillhet #mammalivet #mammahjertet

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg