Den ensomme sorgen

Et lykkelig svangerskap ble brått snudd til tragedie da legen et par dager tidligere ikke fant hjertelyd. En rutinekontroll før sommerferien ble til vårt aller største mareritt da vi for første gang fikk se ultralydbilder av et barn som lå så alt for stille i magen min. Sammenkrøllet og uten hjerteslag. 17 uker fikk vi kjenne på gleden av å vente vårt tredje barn før alt ble brutalt revet bort fra oss. Alle drømmer, alle planer. Lite ante vi den gangen, da verden vår raste sammen, at det bare var starten på et uendelig langt mareritt. At det bare var første gang av mange vi skulle gå gjennom dette.

Vi har kommet langt på disse åtte årene som har gått. Vi har kjempet. Vi har tapt. Vi har vunnet. Vi har blitt forandret for alltid. Og vi har blitt sterkere enn noensinne. Jeg har kommet til en plass jeg på ingen måte kunne se for meg for åtte år siden. Da all energi ble brukt til å holde hodet over vannet. Da jeg holdt det vonde mest for meg selv. Det siste året har jeg gjort ting jeg knapt kunne drømme om den gangen. Jeg har kommet lenger enn jeg noen gang trodde var mulig. Jeg har blitt et ansikt og en stemme for alle oss som opplever å miste barn i svangerskapet. Og akkurat i dag, åtte år etter at vi første gang opplevde det utenkelige, føler jeg at ringen ble sluttet. Det slo meg ikke umiddelbart da jeg i løpet av ferien ble kontaktet av en hyggelig journalist som ønsket å snakke med meg om dette temaet og vi avtalte å møtes på akkurat denne datoen. Først for et par uker siden datt det ned i hodet mitt. 23. juli! Det er jo Unes dato! Uansett om det var en tilfeldighet eller en mening med det, ingen dag i verden kunne vel passet bedre enn akkurat denne til å nok en gang dele historien min. Til å kaste lys på dette vonde, men viktige temaet. Til å forhåpentligvis kunne hjelpe noen der ute. Og ikke minst, til å ære de barna vi ikke fikk beholde. De som bare fikk leve en kort stund under hjertet, men for alltid inni det!

Et hjerteplaster og en grav med tre små storesøsken. Historien min er delt før, men jeg ønsker likevel å dele den igjen (og igjen).

Det finnes mange usynligheter i livet. Alle bærer på noe som folk flest ikke vet om. Min historie var usynlig lenge. Veldig få visste hva jeg bar på. Smilet som ble klistret på utenfor husets fire vegger skjulte en sorg som nesten var umulig å bære. Øynene smilte ikke på mange år.

I disse dager har det gått åtte år siden jeg fikk den vondeste og mest hjerteskjærende beskjed noensinne. Jeg har opplevd sorg før. Mange ganger. Som alle andre har jeg vært innom kjærlighetssorg av varierende grad. Jeg har mistet nær familie. Og jeg trodde jeg hadde opplevd det verste da jeg mistet min første kjærlighet og kjæreste venn til kreften. Men ingenting kan forberede deg på smerten og sorgen over å se et livløst barn på ultralydskjermen. Å høre legen si “beklager, her er det ikke liv lenger”. Fra total lykke til bunnløs sorg på sekunder. Det er som om hjertet blir revet rett ut av brystet. For ikke å snakke om smerten ved å måtte føde et dødt barn, helt perfekt, bare alt for lite. Tomheten etterpå. Det kan ikke beskrives.

Så klamrer du deg fast i håpet. Håpet om at du snart blir gravid på nytt. Håpet om at det da skal gå bra. Og den dagen en ny graviditet er et faktum, oppdager du at uskyldigheten og gleden over et svangerskap er borte. Det erstattes av redsel. Skrekk for at noe skal skje igjen. For de fleste som har opplevd å miste et barn under svangerskapet går det bra. Lynet slår gjerne ikke ned samme plass to ganger. Men for noen få uheldige gjør det faktisk det. Hos oss slo det ikke ned bare en gang. Det slo ned to, tre og til slutt ni ganger. Noen ganger tidlig i svangerskapet, med helt “vanlige og uproblematiske” spontanaborter. Men fire ganger kom vi over i andre trimester før hjertet til høyt ønskede og etterlengtede barn sluttet å slå. Fire ganger har jeg opplevd dette umenneskelige, å føde livløse barn. Jeg har holdt de små kroppene, kysset dem farvel. Tre av dem små jenter, den siste uviss. Jeg har selv satt dem i jorden på kirkegården, fordi dette føltes riktig for oss. De går inn i evigheten som navn og dato på en gravstein. Der er de, der kan jeg besøke dem.

Og de er i hjertet mitt. Alle som en. Alle datoer huskes. Termindato. Fødselsdato. Eller dødsdato. De er med meg hver eneste dag. For som det sies; små føtter setter dype spor. De aller dypeste faktisk.

Tre bluebonnets og ni forglemmegei, alle mine små er alltid med meg.

Disse årene har forandret meg. Til det bedre. Jeg har vært gjennom noe av det verste man kan oppleve. Jeg har vært fullstendig knekt, uten å vite hvordan jeg skulle reise meg igjen. Men jeg har reist meg. Hver gang. Jeg har kommet styrket ut av det. Jeg har lært meg å sette pris på det jeg har. At ingenting er en selvfølge. Livet er så skjørt, så skjørt. Ingenting kan tas for gitt. Jeg har lært så mye av disse små, usynlige barna.

En annen ting som har kommet ut av disse årene er lærdommen om hvor mange som faktisk opplever denne ensomme sorgen. For det er det den er. Ensom. Det er dessverre litt tabu. Det snakkes ikke så mye om det. Jeg gjorde heller ikke det da jeg sto midt i det. Først etter minstemann kom har jeg vært åpen om opplevelsene mine. Jeg orket ikke før. Orket ikke å være hun stakkars som bare mistet og mistet. Så når jeg ble spurt om vi ikke ønsket oss flere barn, tok jeg meg sammen, smilte og kom med standardfrasen “vi har nok med de to vi har”. Og det hadde vi forsåvidt. Men bak fasaden pågikk det en hard kamp..

Det trengs mer åpenhet om dette temaet. Det er mange som meg der ute. Og uansett om du mister en eller flere ganger, tidlig eller sent, så er det en stor sorg som påvirker veldig.

“Det var bra det skjedde så tidlig”. “Det er bare å prøve igjen”. “Det er naturens måte å ordne opp, det var nok noe galt uansett”. “Neste gang går det bra”.

Dette er bare noen av mange velmenende og forsøksvis trøstende ord man gjerne hører. Det krymper seg i meg. For uansett så er realiteten at man har mistet et etterlengtet barn. Man har mistet en livstid av drømmer. Man har mistet den første latteren, de første skrittene, bursdager, jul, første skoledag.. Man mister små armer rundt halsen og myke kinn. Og noen ganger hjelper det ikke å prøve igjen, noen opplever aldri å få et lite hjerteplaster. Og om man er heldig og får flere barn, kan det aldri erstatte det som ikke ble.

Vi var heldige. Da vi til slutt ga opp dukket hjerteplasteret vårt overraskende opp. Takknemligheten var og er enorm. Hver dag. Han tok vekk den verste smerten, limte sammen knuste hjerter. Bare arrene gjenstår. De svir litt innimellom, som nå som vi er midt inne i et “jubileum”. Jeg dyrker på ingen måte sorgen over dem vi har mistet, men jeg ønsker ikke å skjule at det har skjedd heller. Og når jeg hører om noen som opplever det samme, skjærer det i hjertet. Alt det vonde kommer tilbake som om det var i går, og hjertet mitt blør for dem som står midt oppe i det. Jeg får et enormt ønske om å hjelpe. Trøste. For jeg vet akkurat hvor hjerteskjærende det er. Om du som leser dette sitter med ferske sår, vit at det blir bedre med tiden. Vit at det er mange som deg der ute. Vit at alle følelsene du går gjennom er helt normale.


Vi gikk gjennom tre og et halvt år med helvete før vi var så heldige å oppleve en vellykket graviditet som resulterte i vår etterlengtede sistemann. Tre og et halvt år med sorg, smerte, tårer, legebesøk, gynekolog stoler, ultralyder og vonde turer til sykehus. Tre og er halvt år der det meste dreide seg om graviditet. Jeg har alltid ønsket meg tre barn, og nå har jeg tre her hos meg. Men jeg føler meg alltid rar når noen spør hvor mange barn jeg har. Det føles feil å si tre, men jeg gjør det for enkelhets skyld. På sett og vis har jeg 12. Et fotballag med en innbytter. De er alle en del av meg. Det er bare det at ni av dem er usynlige.

#spontanabort #missedabortion #svangerskap #barnløshet #tap #sorg #personlig #tabu #åpenhet

8 kommentarer
    1. Denne følte jeg var fra ditt hjerte til mitt; så vakkert skrevet.
      Selv mistet jeg min Eiril i dødfødsel for snart seks år siden, og klumpen i halsen forsvinner liksom aldri helt. Hun skulle vært en av skolestarterne i barnehagen i år, så i år føles det ekstra vanskelig. På disse hersens “merkedagene” som alltid kommer.
      Tre spontanaborter etter dødfødselen, og da vi også valgte å gi “beng” – da satt den! Da vi hadde lagt all prøvingen på is, og skulle gjennomføre bryllup og konsentrere oss om oss selv – da var hun godt plassert på selve bryllupsdagen (men jeg visste det ikke da).
      Vårt hjerteplaster kom for litt over to år siden. Iris heter hun, et navn som allerede ble bestemt den dagen vi fikk beskjed om at Eiril var død. Den dagen vi reiste hjem for å fordøye det hele, kjøpte sigaretter og rødvin – som om dét skulle lette på trykket. Den kvelden vi så en stor regnbue åpenbare seg på himmelen.
      Desperat etter svar googlet jeg “regnbue”. Da dukket navnet Iris opp. I tillegg var Iris en gresk gudinne som var bindeleddet mellom levende og døde, og hun brukte regnbuen som bane mellom himmelen og jorden. “Får vi noensinne en jente skal hun hete Iris”. Og sånn ble det.
      At min lille virvelvind av et hjerteplaster, som knapt har sovet en natt i strekk, som er høyt og lavt. Hvor dører må låses og kniver må gjemmes. Hun vet fremdeles ikke hvor etterlengtet hun er, og hvor elsket hun er.
      Hun er ingen erstatning, for jeg kommer til å savne Eiril for resten av livet. Men hun er et resultat av håp og glede når alt er som mørkest. Og jeg skal elske henne med alt jeg har så lenge det er liv i denne skrotten.
      Men det er ensomt. Jeg gråter fremdeles en del. Spesielt når jeg sykler til og fra jobb – da passerer jeg gravlunden, som jeg aldri har funnet noen trøst i å besøke. Det føles bare meningsløst. Så tørker man snørr og tårer og gjemmer det i hjertet. Man er tross alt en kriger, som har overvunnet hvert eneste blodige slag. Sterkere enn noensinne, men allikevel med dypere arr enn jeg ønsker at noen andre skal oppleve.
      Det er en ensom sorg, men jeg hører deg og jeg ser deg. I dag er det din merkedag, og jeg skal tenke litt ekstra på deg og den lille.
      Klem
      Heidi

    2. Heidi: Å, Heidi! Kjære deg! Jeg sitter her med gåsehud og tårer i øynene av historien din. Jeg kjenner meg igjen, og jeg føler sorgen og savnet. Og kjærligheten. Og gleden over regnbuen. Å, så heldige vi er som har fått sånne hjerteplaster. Jeg skulle ønske det ikke fantes andre i denne «klubben», men det er likevel fint å vite at det er andre der ute som forstår akkurat hva dette handler om.
      Sender en stor klem til deg!

    3. Sender gode tanker din vei i dag, og har grått mange tårer over teksten din og sorgen din. Veldig godt skrevet, fryktelig vondt å lese. Skulle gjerne gitt deg en kjempestor klem ❤️

    4. Ja, vi er heldige. Jeg tenker ofte på hvor heldig jeg har vært tross alt. Det finnes nok også de som har opplevd det samme som oss, men som heller aldri har fått et levende barn.
      Jeg aner ikke, men sorgen og savnet er kanskje så stort at det gjør for vondt å skrive ned. Jeg har tilgode å høre historier fra dem som aldri fikk noe hjerteplaster.
      Og så har vi alle disse andre heldiggrisene – som aldri har ofret tanken på at det kan skje noe galt under svangerskapet, og som gjerne får tre og fire unger på rappen.
      Jeg skulle selvsagt ønske at jeg tilhørte sistnevnte kategori, men jeg er allikevel takknemlig for innsikten dette tapet har gitt meg. På tross av at det egentlig er helt uforståelig (hvorfor skjedde dette MEG?).
      Så har vi denne “misunnelsen” da. Den som ingen andre kan forstå. Når jeg tenker på de som har mistet barna sine, men var så heldige å få bli kjent med dem. Minner. Jeg savner minner!
      Det eneste jeg sitter igjen med er at jeg husker den rebelske babyen jeg hadde i magen. Jeg husker de siste sparkene hun ga fra seg, og jeg vil for evig gruble på om det var de aller siste krampetrekningene.
      Og jeg husker hvor SUR jeg var under svangerskapet. Både på grunn av bekkenløsning og 30 kilo pluss. Jeg skulle ønske jeg ikke var så himla sur. At jeg kunne si at jeg i det minste hadde et bekymringsløst svangerskap med henne.
      Om to uker er det min tur. 6. august ble Eiril født. Hun døde den 3. – seks uker før hun skulle bli forløst med keisersnitt. Så den 3. er jeg kjempelei meg. Da kommer flashbacks så det suser. Den 6. er jeg også lei meg, men da har hun fødselsdag så jeg prøver å gjøre dagen litt lysere.
      Det var godt å lese om deg og dine tap også, hvor bisarrt det enn høres for de som ikke har opplevd dette. Jeg har snakket mye med mange, men har holdt litt lokk på det en stund. Da var det litt befriende å lese om din erfaring.
      Og så griner man litt, men det er bare digg. For denne sorgen og disse vonde følelsene handler jo egentlig bare om kjærlighet <3
      Klem igjen
      Heidi

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg