Jeg vet om en gammel mann..

..en som har levd lenge.

Flere enn meg som synes denne teksten er smør på flesk forresten?

Nuvel. Om Kvinnedagen ble en dårlig dag for meg, så ser denne dagen allerede mye bedre ut. Barna er igjen på plass på skolen og i barnehagen, solen vant over tåken en stakket stund da jeg var på vei hjem etter å ha levert en fornøyd minstemann, huset er vasket og jobbing er unnagjort. Nå har jeg noen små timer helt for meg selv i et hus som lukter salmiakk og grønnsåpe (å, som jeg elsker den lukten og den følelsen på en fredag) før huset igjen fylles av liv.

Jeg skulle ønske jeg kunne si at alt har vært idyll så langt i dag, men det ville vært en stor løgn. Med to morgengretne og prepubertale pseudotvillinger som jeg innimellom er overbevist om hater hverandre, så ble det litt kortslutning både hos dem og hos mor i morges. Om noen der ute vurderer to tette, akkurat i dag er mitt råd: JUST. DON’T.

Men jeg har troen på at ting har roet seg og at jeg til og med på et eller annet tidspunkt senere i dag kanskje ville ha gitt det motsatte rådet.

Dagen er uansett fin. Og den ble enda litt finere takket være den gamle mannen i overskriften. Han som i alle årene vi har bodd her stadig vekk står utenfor huset sitt oppi gata. Jeg vet ikke hva han heter, bare hvor han bor. Men likevel får han meg alltid til å smile når jeg går forbi, og ser jeg ham ikke på en stund blir jeg bekymret. I dag gikk jeg og tenkte på ham på veien hjem fra barnehagen. På at det var lenge siden jeg hadde sett ham. Og da jeg svingte ned i veien vår så var han jammen der, i full gang med snøfreseren sin. Som vanlig hilste han galant god morgen med et bukk. Og som vanlig kunne jeg ikke unngå å bli glad. Den varme, gode følelsen bredde seg i hjertet. Tenk så lite som skal til for å glede et menneske. Jeg håper det gir ham litt glede at jeg hilser og smiler tilbake. Enkelte ting kan de eldre fortsatt litt bedre enn oss litt yngre, og hilsing og høflighet er definitivt noe av det. Det er lett å bli for travel, lukke seg inne og bare se rett frem. Derfor setter jeg ekstra stor pris på det blide ansiktet til mannen oppi gata.

Gi noen et smil og et «god dag» i dag du også, og ha en strålende fredag!

#fredag #smil #høflighet #hverdagsliv

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg