Gamla på topptur

I dag våknet vi til solskinn, og jeg lot meg rett og slett inspirere av den flotte settingen vi faktisk bor i.

Her bor vi nemlig med skiløypene rett nedi høgget. Kan faktisk bare spenne på seg skiene og suse ned til løypene. Det ser unektelig flott ut fra vinduet. Men så er jeg ikke spesielt glad i å gå på ski. Faktisk eier jeg ikke engang et par. Bortkasta penger.

Men like fullt, da jeg tittet ut av vinduet og så dette visste jeg at jeg måtte komme meg ut. Med besøk i huset tok jeg dog innekosen først.

Mat må man jo ha, spesielt om man skal ut på en hard økt i snøen.

Så pakket jeg på minstemann noen lag med ull og vinterdress og dro på meg selv en strømpebukse under buksa. Trenger ikke mer polstring med alt flesket som demper for kulden. Nå skulle frisk vinterluft inntas. Vi fikk fort selskap av eldstemann, og sammen bestemte vi oss rett og slett for å ta vinterferiens topptur.

Vi siktet oss inn på den høyeste toppen, og gutta startet klatringen nokså lett. Mor var ikke fullt så elegant. Det ble litt kaving, og hendene måtte tas i bruk som støtte. Og bare hender i snø – det er kaldt det! Men jeg kom omsider til toppen jeg også. Og der ble jeg stående med antydning til høydesyke og tær som etterhvert forvandlet seg til istapper i skoene mine, mens jeg så på gutta som hoiende satte utfor på akebrett for så å klatre opp igjen. Om att og om att.. Jeg selv begynte tidlig å tenke på hvordan i alle dager jeg skulle komme meg ned igjen. Den klatringen var rett og slett lite gjennomtenkt, for man skal jo faktisk ned fra høyden også. Og for en dame som ikke lenger er helt i sin beste alder, og som i tillegg ikke har særlig erfaring med toppturer, var dette litt i skumleste laget. Til slutt var jeg så kald at jeg måtte ned og hjem, og jeg beveget meg forsiktig og stivbeint nedover. Det var på hengende håret innimellom, men jeg kom meg ned uten tryning, beinbrudd og det som verre er. Og vel nede var jeg for å være helt ærlig ganske stolt over meg selv. Det er ikke bare på fjellet topper bestiges i vinterferien. Jeg klarte å gjennomføre det i vårt eget nabolag!

Atleten på topptur, se så stolt!

Ikke trengte vi å gå langt fra huset vårt heller, bare noen meter faktisk. For «fjellet» vi besteg var den høyeste brøytekanten ved nabolagets fotballbane. Og den er ganske høy altså, bare se!

Og med sånne fysiske utskeielser, så er det helt innafor å komme inn i varmen og trykke i seg resten av vaflene sammen med en kopp kakao..

Vinterferie altså!

#vinter #vinterferie #snø #vinteraktiviteter #topptur #denidylliskedagen

2 kommentarer
    1. My kind of humor :-)) Herlig. Så flink du er. Men ja – bare hender i snø ER kaldt, og mine tottelotter blir også veldig kalde i sko, prøvd det meste, men likevel er jeg ofte uheldig der :-/ Klapp på skuldra for deg, og for en fin dag :-))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg