Kjendisblusen og middag med Hank

Etter innlegget mitt i går vurderte jeg noen sekunder å gå på juletrefest uten sminke. I ettertid har jeg aldri vært så glad for at jeg var svak og både sminket meg og fønet håret (det bølger seg nemlig veldig om jeg lufttørker det). For jeg endte opp med å, bokstavelig talt, spise middag sammen med han her.

Til deg som måtte lure, dette er altså Hans-Erik Dyvik Husby aka Hank von Helvete – og han lever på ingen måte opp til akkurat det kallenavnet. Og for the record: jeg var ikke på noen måte så geeky, starstruck som jeg ser ut. Det du ser er mitt «oppstilt bilde fra feil vinkel med dobbelthake-ansikt».

Sånn kan det altså gå når man er på juletrefest med veteraner. Det dukker gjerne opp en stridsvogn som barna kan få boltre seg i.

Og med disse følger det gjerne staute militærkarer i uniform.. Noe for enhver der altså.

Dessuten kan det godt slentre innom en minister eller to. I fjor tok mannen og yngstemann selfie sammen med daværende forsvarsminister Ine Marie Eriksen Søreide, og i går kapret eldstemann en tilsvarende selfie med nåværende forsvarsminister, som jeg rett og slett verken kjente igjen eller visste navnet på (beklager til deg). Men likefullt er det hyggelig at politikerne stiller opp. Og viktig, ikke minst. Det er mange veteraner som trenger å bli sett og anerkjent. Og det gjør noe med en når man ser forsvarsministeren tenne lys under bildene av falne soldater.

Og i går altså, da fikk juletrefesten en ny dimensjon da Hank eller Hans-Erik og hans trivelige, gitarspillende kamerat kom slentrende og spurte om de kunne slå seg ned sammen med oss. Ja, jøss! Mens politikerne befant seg på VIP-bordet, valgte han altså å sitte sammen med oss «vanlige dødelige». Det ble noen hyggelige timer som gikk rivende fort. Her var det ingen primadonnanykker, og det var lett å føle seg komfortabel.

Og da disse to bordkameratene våre dro fram gitaren og avslutningsvis stemte i med Cornelis Wreesvijks «Turistens klagan» (den med barna på Karl Johan, vet dere) ble det allsang og gåsehud. Nei, veteranjuletrefester er definitivt ikke som andre juletrefester!

Den meget observante vil forresten kanskje merke seg blusen min. Rettere sagt at dette er blusen jeg også hadde på meg på God morgen Norge. Jeg syntes dette var litt festlig, siden jeg som ikke har for vane å be om bilde når jeg treffer kjente ansikt (for det skjer innimellom) også tok bilde sammen med Vår Staude og John Arne Riise ikledd akkurat denne blusen. Den vil heretter bli omtalt som kjendisblusen. En billig bluse fra Cubus som knapt blir brukt tiltrekker seg altså tydeligvis kjente mennesker. Nå er jeg veldig spent på hvem jeg treffer neste gang jeg tar den på. Den må nok bli med i bagasjen når vi skal innom LA til sommeren..

Ny hobby, kjendisbilder med kjendisblusen?

Sånn avslutningsvis vil jeg bare berømme dem som står bak denne årlige juletrefesten. Og enormt mye annet. Familien vår har vært med siden oppstarten av dette forbundet som heter Veteran møter Veteran. Her er det et sterkt fokus på det positive, på samhold, og mye av fokuset er også rettet mot de pårørende, ikke minst barna. Vi har vært på mange familiedager arrangert i deres lokaler, som etterhvert har gått fra en til to etasjer som vanligvis er et verksted/garasje. Vi har også hatt gleden av å være med på flere andre familiearrangementer. Disse ildsjelene gjør så mye for veteraner og veteranfamilier, men jeg visste ikke hvor enormt mye de gjør før jeg så en oppsummering av fjorårets aktiviteter i går. Det er helt utrolig som de står på! Rett og slett beundringsverdig. Her har det gått med mange dugnadstimer. Budsjettet til Veteran møter Veteran er dog begrenset, og nå står de i fare for å miste den ene etasjen av lokalene sine (som sårt trengs til disse familiearrangementene da det kommer så mange at den opprinnelige etasjen rett og slett ikke holder) samt å måtte kutte ned på en del aktiviteter. Arbeidet de gjør er utrolig viktig ikke minst for de mange veteranene som har gitt så mye av seg selv, men også for familiene deres. Jeg ser det så godt selv, både på mannen min og barna våre. Mannen blomstrer alltid litt ekstra når han er der «blant likesinnede», og barna synes det er stas å få et lite innblikk i pappas gamle liv. Jeg selv sitter ofte dypt imponert og full av respekt for historiene jeg får høre og menneskene bak dem. Det er kanskje vanskelig for utenforstående å forstå, men jeg tror det betyr enormt mye for disse veteranene å komme til en plass der de føler seg hjemme, der de kan komme som de er og dele ting de kanskje ikke kan dele andre plasser. Her er Veteran møter Veteran og arbeidet deres så ufattelig viktig.

Dette er ikke et tiggeinnlegg, men fordi jeg synes det er viktig, støtt dem gjerne via VIPPS nr. 13577!

Og sitter det en veteran eller pårørende der ute og leser dette: Veteran møter Veteran har en egen gruppe på Facebook der det legges ut informasjon om diverse arrangementer. Meld deg inn der, og bli med på neste familiearrangement. Jeg lover at du vil føle deg både velkommen og inkludert!

#juletrefest #veteraner #veteranmøterveteran #kjendisblusen

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg