Den nakne sannheten

Tykke lag med sminke. Diverse filter. Det er mye som kan gjøres for å se bra ut på bilder og i virkeligheten, selv om sannheten kanskje er en helt annen. Filter bruker jeg ikke så mye, men det finnes vel knapt et bilde av meg uten sminke. Ikke mye sminke vel og merke, men litt må jeg ha. Jeg føler meg naken om jeg går ut eller blir sett uten at jeg har «tatt på meg fjeset mitt». Det som består av øyeskygge, eyeliner og mascara. Ikke mye, men det utgjør altså en stor forskjell både på utseende og hvordan jeg selv føler meg. Eyeliner har jeg forøvrig nettopp begynt å bruke, etter at den fantastiske sminkøren på TV2 sminket meg og jeg så hvilken forskjell dette gjorde. Takk for det du! Nå er jeg avhengig..

Og det har fått meg til å tenke en del på dette med sminke. For jeg synes egentlig det er veldig dumt å bli avhengig av noe så trivielt som eyeliner i en alder av 41 år. Jeg har tross alt klart meg fint uten det i mange år. Men ikke nå lenger altså.

Og hvorfor skal man egentlig sminke seg i det hele tatt? De fleste menn gjør det jo ikke. Hvorfor skal da vi damer gjøre det? Joda, man føler seg bedre med litt fremheving og skjuling. Men det er også veldig deilig med dager da man ikke sminker seg i det hele tatt. Dager da man ikke bruker disse ekstra minuttene på morgenen. Dager da man slipper å vaske av seg denne ansiktsmalingen før man legger seg. Jeg hadde en sånn dag i går. Hodepinen tok meg, og alle lørdagsplanene forsvant. Dermed var jeg også fri for sminke siden jeg oppholdt meg utelukkende innenfor husets vegger. Bortsett fra en liten tur til parkeringsplassen for å se minsten gå på ski. Det var også litt sånn herlig befriende. Sminkeløs selv om naboene kunne se meg. Sånt skjer innimellom nå, men det hadde vært uaktuelt for noen år siden.

Men er det egentlig så farlig da? Hvorfor føler jeg meg egentlig naken og ukomfortabel uten denne sminken på øynene? Det er jo dette ansiktet jeg er født med. Det er dette som er meg!

Usminket og usikker

Sminket og litt mer fornøyd med meg selv.

Jo visst, denne sminken gjør en forskjell. Til tider også en stor forskjell. Det ser man jo tydelig på disse bildene. Men dette behovet for å «forandre på» ansiktet er også litt trist. Egentlig burde det holde med det naturen ga oss, det burde være bra nok!

Likevel, jeg er ikke klar for å kvitte meg med den lille sminken jeg faktisk bruker. Jeg sier meg heller fornøyd med at jeg ikke pøser på med concealer, foundation og alt det andre man kan stæsje seg opp med – selv om det for all del får en til å se enda bedre ut. Men jeg tror jeg skal gi meg selv en aldri så liten utfordring denne uken. En sminkeløs levering i barnehagen og en sminkeløs tur i butikken. Mange gjør nok dette uten å tenke over det, men for meg koster det litt. Eller mye. Det er nesten som å gå hjemmefra uten klær. Men så skulle jeg jo bli mer vågal i år..

Følg meg gjerne på Facebook og se om jeg tør å gjennomføre dette. Sminkeløse, teite selfies kommer eventuelt der.

#sminke #sminkeløs #fotokjerring #vågal #utfordring #naturlig #fotokjerringgjørtinghunikketør #sehvasomskjer

2 kommentarer
    1. Eyeliner må jeg ha når jeg sminker meg og mascara. Men jeg kan også gå en dag på jobb uten sminke, selv om jeg trives best med litt. Jeg har nemlig “ikke tid” til mye sminke og ordne håret i timesvis hver morgen. Derfor jeg ikke har kort hår, da kan jeg ikke bare sette i en strikk og være ferdig. Det er nok mye en vane å sminke seg tror jeg, hva en forventer å se når en passerer en speile. Lykke til med prosjektet!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg