Luke 23 – julefin(?) i en fei

Da jeg startet denne bloggkalenderen inviterte jeg dem som måtte lese til å komme med tips eller ønsker om hva jeg skulle skrive om. Nå er jeg ikke akkurat en toppblogger med tusenvis av lesere, så jeg fikk bare en tilbakemelding. Men jeg satte veldig stor pris på denne ene altså! Den var som følger:

Hvordan bli pen i en fei for travle mammaer som skal i juleselskap, men også må ha tid til å pynte ungene… Tips til pene klær til barna og fine julefrisyrer til mor og barn.

Og når noen tar seg bryet med å komme med et sånt tips/ønske, så vil jeg selvfølgelig gjerne følge opp. Det er bare det at jeg på ingen måte er rett person til å komme med akkurat disse tipsene. Jeg måtte jo til og med be om hjelp til enkel hårfrisyre da jeg skulle i bryllup i sommer. Her fikk jeg noen gode tips, og fikk satt opp håret. Det var bare det at det som så både pent og enkelt ut ikke ble det likevel da jeg skulle gjøre det. Jeg endte opp å se ut som en streng, gammel bestemor med stramt, oppsatt hår. Som faktisk var så fullt av hårspray at det sto av seg selv da jeg tok ut hårbånd og spenner.

Så tips til å bli pen i en fei er vanskelig å levere. Jeg blir strengt tatt aldri pen uansett hvor kort eller lang tid jeg bruker. Mitt utseendemessige høydepunkt i år kom vel da jeg ble stylet før innslaget på God morgen Norge. Men det krevde en proff sminkør og et tykt lag med sminke!

Sminke bruker jeg forøvrig sjelden mye av. Og dermed får jeg gjerne stelt meg ganske fort. Og det er en egenskap som er grei når fem stykker, eller seks nå som vi har mamma på besøk, skal stelle seg til juleselskap. Det tar tid – og mye varmtvann..

Når det gjelder klær til barna er det veldig greit. Dress til gutta. Sikker vinner. I alle fall julaften. Skal de ikke være fullt så pyntet kjører vi pen bukse og skjorte. Jentungen er ikke den som er mest glad i å pynte seg, men til jul må hun ha kjole! I år blir det gjenbruk av sommerens kjolekupp i USA, en søt kjole fra Ralph Lauren. Den tror jeg faktisk hun liker selv også.

Hårsveis er også rimelig greit for gutta. De kjører bare på med litt hårgelé. Eller eventuelt mye gelé. Eldstemann prøver desperat å få til Elvis-sveis, med mer eller mindre hell. Og lillemann følger selvfølgelig etter storebror. Jentungen tar også stort sett kontroll over sitt eget hår. Veldig greit for mor å slippe og tenke på det, og hun liker å eksperimentere litt selv. Men det ender ofte til slutt med hestehale eller utslått hår, akkurat som hos meg.

Får sånn blir det gjerne når man er sistemann som får tilgang til badet. Utsvettet selv om man har dusjet tidligere på dagen, for det er jo alltid noe å stresse med. Så da blir det en kjapp ekstravask, ansiktskrem og sminke på øynene. Kanskje litt rouge på kinnene og lipgloss på leppene. Og siden det da er sånn ca. 5 minutt til man skal være ute av døra, blir håret gjerne sånn.

I alle fall om det er nyvasket. Har jeg ikke tatt meg tid til å vaske det blir det gjerne sånn.

Det betyr ikke at håret mitt er skittent om jeg kommer med hestehale altså!

Er jeg derimot litt ekstra vågal og har litt ekstra tid, gir jeg jentungen frie tøyler med hårsåta mi og lar henne eksperimentere seg frem til en festfrisyre.

Neida. Joda. Neida.

Det blir nok en julaften med hestehale i år også…

Og 2018 planlegger jeg å gå i møte sånn!

Værsågod til deg som har ventet trofast på enhjørningen!

#advent #jul #julekalender #bloggkalender #fotokjerringgjørtinghunikkekan #tips #skjønnhetstips

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg