Luke 22 – Jul i Skomakergata, koselig eller creepy?

Det finnes etterhvert utallige julekalendere på TV. 24 episoder, en hver dag i desember frem til julaften. Mange for barn, noen forbeholdt de litt eldre. Og selvfølgelig av ymse kvalitet. Noen er definitivt bedre enn andre.

Her i huset er det en sånn kalenderserie som trumfer alle andre. Jul i Skomakergata! Denne serien er tradisjon. Den har surret og gått hver desember siden barna var ganske små. Ingen jul uten! Ja, om du var i noen slags tvil, jeg var barn på 70/80-tallet.

Barna har elsket denne tradisjonen. Men nå begynner de visst å gå lei. I år var det kun eldstemann som ville se på. Men interessen holdt ikke lenge. I helgen hadde vi nemlig Skomakergata-maraton. For vi hadde rent glemt å se en episode pr. dag. Så det ble episode 1-16 sammenhengende. Eldstemann holdt ut i tre, resten av tiden surret skomaker Jens Petrus Andersen og vennene hans bare i bakgrunnen. Til slutt var det bare jeg som satt igjen, i en rus av nostalgi, nesten tilbake i TV-stua til besteforeldrene mine.

Jeg kan jo skjønne at interessen til barna ikke akkurat er der. Det finnes kalendere med mye mer og bedre innhold enn denne. Og man må kanskje ha sitter foran NRK og Barne-TV og sett den som barn for å sette pris på den. For den holder nok ikke helt mål i nåtiden. Her er det mye som ikke hadde vært helt greit om det hadde vært spilt inn i dag. For Skomaker Andersen er unektelig en trivelig kar, men det er for eksempel noe som skurrer når han koser og klemmer på unge Stine og trygler henne om å danse for ham. Helt greit den gangen dette ble spilt inn, men nå i moderne tider noe ugreit. Tidene har definitivt forandret seg..

Men for meg er serien fortsatt gode barndomsminner. Intromusikken, den idylliske gata, Tøflus, kruspersillen og snurr film, Jon Blund og den fine sangen hans, barnas rettigheter, den lille babyskoen og appelsinen med nellik. Det var barndommens jul det!

Skomakeren holdt på interessen til disse tre i sånn ca. 5 minutter, så fikk mor ha TVen i fred. Praktisk når jeg tenker meg om! Får kanskje prøve meg på episode 17-22 i dag..

#advent #jul #julekalender #bloggkalender #tv #tvkalender #skomakergata #barndomsminner #nostalgi

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg