Luke 9 – tradisjonen jeg ikke gir slipp på

Nå har det røket mange juleprinsipper ut vinduet de siste dagene, men denne tradisjonen er jeg ikke klar for å gi slipp på. Til tross for at det virker som denne tradisjonen er i ferd med å dø ut, elsker jeg den fortsatt.

Jeg snakker selvfølgelig om julekort. Det er jo så hyggelig både å sende ut og å få. Det er alltid spennende å titte i postkassen i desember. Jeg tripper nesten av glede når jeg finner håndskrevne konvolutter blant reklame og regninger. Hurra, julekort! Det er så koselig med bilder av kjente og kjære eller et håndskrevet kort med en liten oppdatering fra noen du ikke snakker med så ofte. Det blir færre og færre av disse konvoluttene hvert år, forståelig nok egentlig. Tiden strekker ofte ikke til, og portoen er dyr. Det er enklere med en SMS, MMS eller en Snap for den saks skyld.

Jeg tviholder på julekorttradisjonen, om enn ikke i like omfattende grad som før. Jeg pleide å planlegge julekort og ikke minst julekortbilde lenge i forveien. Å ta bilde av to og etterhvert tre barn var litt av en prossess. Nå har jeg modifisert meg litt. Jeg bruker ikke fullt så mye tid på planlegging og på å ta det perfekte bildet. Det må ikke absolutt ha juletema lenger, et fint bilde fra tidligere på året går like greit. Og jeg har stort sett gått bort fra personlige hilsener på hvert kort. Det blir litt for tidkrevende.

Men jeg legger fortsatt litt tid og kjærlighet i det. Og jeg skriver fortsatt på alle konvoluttene. Og slikker i meg litervis med lim for å lukke dem. Husker dere Susan fra Seinfeld som så tragisk døde da hun skulle sende ut bryllupsinvitasjoner? Akkurat nå føler jeg meg litt som henne etter å ha fylt opp rundt 50 konvolutter som snart skal sendes land og strand, til og med verden rundt. Litt ør i hodet og med en emmen smak av billig lim i munnen. La oss håpe at min skjebne er bedre enn hennes..

Nå klør jeg etter å sende fra meg denne bunken, og håper at mottakerne vet at de kommer med masse omtanke og de aller beste ønsker om både en god jul og et godt nytt år.

 

#advent #jul #julekalender #bloggkalender #julekort #tradisjoner

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg