Luke 8 – Oh no, we didn’t!

Oh yes, we did!

Stikk imot alle mine prinsipper, kjøpte vi faktisk et kunstig juletre denne uken. Både mannen og jeg er egentlig veldig tilhenger av ekte juletre, og skulle aldri ha sånt kunstig ræl inn i huset. Men så er det jo mange fordeler ved det uekte også. Etterhvert har vi nå kommet frem til at de eneste fordelene ved ekte tre er sjarmen og lukten. Men sistnevnte kan kanskje fikses med en Wunderbaum eller et duftlys? Det kunstige er i alle fall mest praktisk på alle mulige måter. Vi er kun hjemme annenhver jul, og kjøper dermed også juletre kun annethvert år. Men med et kunstig et kan vi faktisk ta det frem og kose oss litt med julestemning i hjemmet før vi reiser på juleferie. Og vi kommer ikke hjem til en naken stamme og et grønt nåleteppe på gulvet. Vi slipper å huske og vanne det. For sånt kan vi fort glemme her i huset. Og den avgjørende faktoren for meg: jeg slipper å bli angrepet av edderkopper når tiden er inne for å fjerne julepynten. Det skjedde nemlig i forfjor. Treet var fullt av spindelvev og jeg følte at det kravlet overalt. Der var minst to eller tre inni der, kanskje hundre. Forskjellen på de er relativt liten når du lider av arachnophobia..

Likevel, det satt langt inne å kjøpe dette treet. Det var mest en spøk som førte til en liten impulsrunde med kunstig juletretitting. Og før vi visste ordet av det lå det en stor eske i baksetet på bilen. Vi var plutselig de stolte forvirrede og litt angrende eierne av et sånt nymotens tre. Dryssfritt og luktfritt. Og jeg følte at jeg hadde syndet. Hvordan kunne jeg gjøre dette? Hva i alle dager hadde vi gjort nå?

Men da esken sto i gangen gikk det ikke lange tiden før jeg fikk lyst å få det på plass i stua. Nok et prinsipp som står for fall. Ikke overraskende egentlig, jeg nevnte det jo her om dagen da julenissene begynte å dukke opp. Men jeg trodde ikke det skulle stå et tre i stua bare noen dager etterpå. Til tross for at det ikke er tradisjonen vi er vant med fra barndommen, hos oss pleide vi å pynte treet på kvelden lillejulaften, så har vi gjort det til vår tradisjon å pynte tre litt før. Gjerne helgen før jul eller deromkring. En uke ut i desember er derimot hakket for tidlig. Men nå sto jo dette treet i esken i gangen og ropte etter å bli sluppet ut. Og vi måtte jo nesten se på det, sjekke om lysene virket og sånt. Og vips så sto det i stua vår. Og da var det jo fristende å henge på den første juletrepynten, feriefangsten som ikke hadde kommet opp på loftet enda. Vi har nemlig en greie med å kjøpe kjøleskapsmagneter og julekuler når vi er ute og reiser. Og siden forrige gang vi pyntet juletre her hjemme har denne buketten kommet til.

Texas, mitt Texas!

Et minne fra mitt gamle liv i Myrtle Beach, South Carolina.

Vi kunne ikke dra fra Graceland uten en liten gitar..

En ny favoritt, Washington DC.

Denne dro vi med hjem fra NYC i fjor. I går oppdaget vi at den også hadde lys. Herlig, blinkende discolys. Ikke irriterende i det hele tatt..

Og når vi først hadde begynt å pynte dette nye, kunstige treet, så kunne vi like gjerne fortsette. Det klødde i fingrene både hos barna og meg. Og er det ikke sånn at enhver blogger med respekt for seg selv pynter treet tidlig? Det ser da sånn ut! Så da kom esken med juletrepynt ned fra loftet og treet med det rare i kunne begynne og ta form.

For her i huset finner dere ikke et stilfullt pyntet tre som hos de fleste bloggere. Her er det en salig miks av alt fra hjemmelaget, ferieminner, pynt med betydning og helt vanlige julekuler. Derav navnet “treet med det rare i”.

Det har ikke alltid vært sånn, før barn var jeg ytterst opptatt av stilfull pynt og fargetema. Nok et prinsipp som etterhvert gikk rett ut vinduet der altså. Nå passer jeg bare på at jeg henger opp den mest betydningsfulle og skjøre pynten. Og det høyt oppe! Så er det fritt frem for barna. Det blir nok litt overdose for enkelte greiner..

Men så lenge barna koser seg og det ikke blir alt for mye julekulesvinn så går det bra. Det er jo litt sjarm i dette også. Og når roen senker seg, så er det herlig å synke ned i sofaen med et lite glass vin og bare nyte synet av det ferdigpyntede treet.

Sånn ble det ferdige resultatet i år. Et herlig kaos av minner. Jeg tror jeg må vise dere litt mer av treet med det rare i senere. For her er det virkelig mye rart. Kjenner du for eksempel mange med en skje hengende i juletreet?

#advent #jul #julekalender #bloggkalender #juletre #juletrepynt #kunstigjuletre #juletrepynting #fotokjerringsprinsipperryker

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg