Luke 7 – julemarked og stjernejakt

Dette er noe av det koseligste med førjulstiden. Julemarkeder. I alle fall om man besøker dem midt i uka når det er litt mindre folksomt enn i helgen. For å gå i kø er ikke særlig koselig..

Vi pleier å prøve og få med oss flere av julemarkedene i Oslo-området hver desember. To som går igjen hvert eneste år er koselige Bærums Verk og selvfølgelig Jul i Vinterland midt i Spikersuppa i hjertet av Oslo. Hit drar vi gjerne flere ganger, det gir litt julestemning å gå rundt og titte og ikke minst lukte. Gløgg, brente mandler og mange andre deilige julelukter. Mmm!

I år har vi lite tid til overs for sånne hyggelige familieaktiviteter. Mannen jobber masse denne måneden, og har kun tre fridager før jul. Veldig kjipt, men på den positive siden (for dette skal jo være positivt) blir det ekstra penger i kassa av det. Og det trengs, for nå er det jo bare litt over et halvt år til sommerferien!

I går klarte vi dog å skvise julemarked i Oslo inn på timeplanen før mannen dro på nattevakt. Det er rart, men å tusle rundt mellom alle bodene langs Karl Johan gir en stund med ro i sjelen. Muligens fordi det da plutselig er null krangling mellom ungene. Det er som magi, de kan krangle før og krangle etter, men den stunden vi er innenfor dette området er det ro og glede. Og kandiserte epler, smultringer og churros. Mulig dette har mer med saken å gjøre enn magi når jeg tenker meg om.

Litt mas om pariserhjul og karusell kan derimot ikke unngås. Men vi står i alle fall over førstnevnte i år. Det prøvde vi i fjor, og jeg kan trygt si at jeg aldri har sett den ellers så tøffe mannen min så redd. Jeg holdt meg rimelig godt fast oppe i høyden jeg også altså. Så jeg tror den masingen er mest spøk fra barnas side. De vet veldig godt at det ikke skjer igjen med det første.

Forøvrig skjedde det en positiv ting til i går. Bare se her!

Her skulle det jo egentlig hengt en julekule, men den jakten har jeg gitt opp. Isteden gikk jeg på stjernejakt i går. Jeg vet ikke hvor mange plasser jeg tittet uten å bli fornøyd. Men så endte vi opp på Jula, egentlig i et helt annet ærend som får bli en luke i seg selv. Og der var den! Vindusstjernen som hadde det absolutt viktigste tilleggsutstyret.

Taddaa! Lysbryter!

Og ikke bare det, de solgte den til halv pris så jeg betalte en slikk og ingenting for den. Sånt liker en sunnmøring! Jeg er superfornøyd. Endelig lyser det i vinduet til minstemann også! Nå kan julen bare komme!

#advent #julekalender #bloggkalender #julemarked #julestjerne

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg