Luke 3 – julekalenderen som piffer opp forholdet

Velkommen til første søndag i advent. I dag skulle jeg egentlig skrive noe om det. Nå tenner vi vårt første lys osv. Men det kommer heldigvis flere søndager i advent. For jeg klarer rett og slett ikke å vente med å dele dette tipset. Dette tipset skulle jeg strengt tatt delt allerede, men jeg var for blendet av alle julelysene rundt meg. Dette tipset handler nemlig om julekalendere.

Har du ikke kjøpt kalender til din kjære i år? Selv om det allerede har blitt åpnet noen kalenderluker, er det ikke for sent enda. Nei, stopp! Du trenger ikke å springe ut for og kjøpe en dyr ølkalender eller selvpleiekalender. Dette kan du gjøre hjemmefra, det tar ikke mye tid og best av alt, det er helt gratis!

Dette er noe jeg har tenkt på selv, men foreløpig har mannen min kun en fotokalender. Og denne kalenderen passer kanskje best for dem som har vært sammen for lenge. Er du nyforelsket så blir det litt smør på flesk. For alle som har vært sammen i mange år, og som også gjerne har fått barn, vet at forholdet forandrer seg etterhvert. Fokus skiftes mye fra hverandre til livet rundt. Hverdagen tar over, ikke minst i den travle småbarnsperioden. Her i huset merkes det godt at vi har noen år på baken og i tillegg har tre barn i forskjellig alder som krever tid, oppmerksomhet og oppfølging. Ikke har vi et kobbel av barnevakter som banker på døren til enhver tid heller. Og i tillegg er vi ekstremt dårlige på å be om hjelp selv også. Da sier det seg selv at det ikke blir mye tid til oss. Og det at vi ikke tar oss tid til å være kjærester, påvirker også til en viss grad forholdet. Vi glemmer ofte å gi hverandre oppmerksomhet. I alle fall av den positive sorten.

For å gjøre noe med det tenkte jeg i dagene før advent på å lage en kalender med ord og aktiviteter som kanskje kunne hjelpe litt på dette. Jeg var inne på tanken på å skrive 24 lapper, enten nummererte eller som jeg kunne trekke tilfeldig hver dag. Noen med positive og hyggelige ting jeg kan si til og om mannen min. Noen med aktiviteter; som en klem, en berøring, et kyss, et klaps på baken.. Enkelt og greit, her er det stort sett kun din egen fantasi som setter grenser.

Jeg leste en gang om et par som hadde sex hver dag i et helt år som et slags eksperiment for å se hva som skjedde med forholdet. Og det ble visst nærere og bedre. Jeg var faktisk inne på den tanken også. Ja, ikke for et år, men for 24 dager. Men den tanken slo jeg fort fra meg. Det hørtes rett og slett alt for slitsomt ut. Men for all del, har dere tid og overskudd, kjør på!

Jeg tror virkelig en sånn “forholdskalender” kan være en god ide. Ikke bare nå i adventstiden egentlig. Det er jo alltid viktig å ikke glemme og være kjærester! Strengt tatt trenger man ikke å bruke tid til og skrive lapper til seg selv en gang, bare husk på å si eller gjøre noe fint til din andre/bedre halvdel hver dag. Det burde være en selvfølge, og det skal så lite til. Jeg tror nesten jeg må få ut finger’n og følge mitt eget råd her altså!

#advent #julekalender #bloggkalender #forhold #langvarigeforhold #oppmerksomhet #kjærlighet #kjærtegn #nærhet #piffoppforholdet

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg