En annerledes julekalender

I skrivende stund er jeg i innspurtfasen med klargjøring av disse 72 posene. Eller, 69 da, for på julaften pleier barna å få en litt større ting under treet på morgenen. Og i år som i fjor og året før der igjen angrer jeg bittert mens jeg sitter og fordeler de siste ukers kalendergavefangst i pose etter pose. Jeg lærer aldri! Det er jo en drittjobb. Ikke tror jeg ungene kommer til å bli sånn hysterisk fornøyd over innholdet i år heller. Men pakkekalender blir det i alle fall! Nå har de mast og mast.

 “Får vi pakkekalender i år også? Væææær så snill!”

Vi har bare heist på skuldrene og mumlet noe om at det er for dyrt og for mye jobb, så forhåpentligvis blir de gledelig overrasket når de står opp i morgen tidlig. Hvis jeg kommer meg gjennom kveldens jobb da. Fingrene begynner å bli rimelig stive etter å ha knyttet bortimot 50 hyssingknuter, og enda gjenstår det noen. Likevel er dette enklere enn sånn jeg gjorde det før. Jeg tenker med gru tilbake på den tiden jeg ikke brukte disse posene men faktisk brukte tid på å pakke inn hver og en kalendergave. Den gangen var det bare 48, men det tok sin tid uansett. Og allerede da lovde jeg meg selv at hvert år ble det siste.

Mannens kalender er også klar. Denne er langt enklere og mindre tidkrevende å lage. Mye morsommere også. De siste tre årene har jeg nemlig laget fotokalender til ham. Dette er definitivt min kalenderfavoritt. Denne bestiller jeg hos Japan Photo (dette er forøvrig absolutt ikke sponset). Jeg velger ut 25 bilder fra året som har gått, et til forsiden og 24 til lukene, plasserer dem rundt der jeg vil ha dem og trykker bestill. Så enkelt! Og så populært at også barnas besteforeldre må få hvert sitt eksemplar. Det er jo unektelig koselig da, å åpne opp luken til et bilde av barn/barnebarn hver dag frem mot jul. Så får vi håpe det går bedre med mannens kalender i år enn i fjor, da han glemte å fjerne den fra toppen av peisen før han fyrte opp, noe som resulterte i en stk. svidd kalender. Tror han har lært..

Nå som jeg har denne bloggen har jeg veldig lyst å ha en slags julekalender her også. Men uten sponsorer så sier det seg selv at det blir vanskelig med giveaways og konkurranser. Alt jeg kan gjøre er å skrive. Og det har jeg lyst å prøve og gjøre hver dag frem mot julaften. For tid har man jo masse av i desember, da skjer det jo absolutt ikke noenting. Idéer bør man jo selvfølgelig også ha, et blogginnlegg krever faktisk som oftest litt tankevirksomhet. Men jeg prøver i alle fall. Tanken er at jeg skal skrive om positive og hyggelige ting. Negative innlegg får vente til 2018. Frem til jul skal det bare være kos, enhjørninger, regnbuer og rosa elefanter. Det betyr på ingen måte at jeg har begynt med lykkepiller, for det blir sikkert mer enn nok stress og irritasjon på privaten. Dere trenger ikke å bekymre dere for det. Men med mindre det skjer noe veldig spesielt skal jeg prøve å holde det for meg selv. Jeg håper å kunne fylle dagene fremover med positive ord, fine ord, gode opplevelser, smarte tips, kanskje en morsomhet eller to og eventuelt andre ting som måtte dette ned i det lille, forvirrede hodet mitt.

Dere må gjerne være med å påvirke innholdet om dere vil. Er det noe spesielt dere vil jeg skal skrive om? Noe dere lurer på? Send meg gjerne en melding, så skal jeg gjøre så godt jeg kan!

#advent #adventskalender #julekalender #pakkekalender #fotokalender #bloggkalender

2 kommentarer
    1. Hvordan bli pen i en fei for travle mammaer som skal i juleselskap, men også må ha tid til å pynte ungene… Tips til pene klær til barna og fine julefrisyrer til mor og barn.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg