Snikinnføring av julen

Nå er det vel egentlig helt innenfor å begynne på julepyntingen, men siden det fortsatt verken er første søndag i advent eller 1. desember så føler jeg likevel at jeg har jukset litt.

Gamle kjerringer som meg får nemlig plutselig sterke meninger om når det er greit at julen titter frem.

Men så raidet jeg loftet etter julegardiner som selvfølgelig måtte vaskes.

Og da de var tørre så var det jo veldig fristende å stryke dem. For jeg liker å bli fort ferdig med ting jeg ikke liker, og stryking er høyt oppe på listen over det jeg liker aller minst å gjøre. Så da satte jeg rett og slett i gang bare for å bli ferdig.

Og selvfølgelig, da gardinene først var strøket, så måtte de nesten henges opp også. Kunne ikke risikere å la dem ligge for så å måtte stryke dem enda en gang. Og dermed var julegardinene på plass både på kjøkken og stue allerede 27. november. Snakk om å jukse!

Nå skulle jeg vel egentlig hatt lilla gardiner, eller i alle fall ventet et par uker med de røde, men siden det hadde betydd enda mer stryking eller stryking bare for å bytte gardiner igjen etter et par uker, kjører vi rødt hele advent. Latskapen lenge leve!

Og da jeg var på loftet og fant gardiner så passet det også å ta ned litt av julepynten. Så slipper man å klatre opp så mange ganger. Og da ble det fristende å snikpynte bittelitt..

Disse søte englene er alltid den første pynten som kommer frem til advent. Greit å holde på tradisjoner.

Oppi her skal det etterhvert komme svibler. Min julefavoritt.

Klarte ikke å la lystreet bli værende i esken sin..

Denne kom opp fordi det er så kjedelig å tvinne den på plass. Som nevnt, det jeg ikke liker gjør jeg fort unna.

Minstemann var helt i hundre da han så de små forandringene i stua.

“Mamma, nå er det ikke huset vårt lenger. Nå er det julenissehuset!”

Jeg elsker små barns glede og forventninger over advent og jul. Så da han begynte å snakke om nisser og stjerner, dro jeg i et svakt øyeblikk frem stjernen til stuevinduet også..

Men jeg har ikke plugget den i stikkontakten enda. Det får være grenser! Lysene i stjerner og staker blir ikke tent før fredag. Da er det desember. Om jeg ikke i et svakt øyeblikk tenner dem etter at huset er vasket og alt er på plass i morgen kveld. Det er i så fall nesten innenfor.

Men nissene, de får være på loftet et par uker til! Eller i alle fall noen dager. Tror jeg..

#advent #julepynt #hverdagsliv

2 kommentarer
    1. Godt det ikke bare er vi som har fjuska. Begynte forrige helg vi, julelys ute, juletre inne allerede (kunstig juletre), nisser, glitter, julegardiner. julestjernet og engler.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg