Times are changing

Det nærmer seg bursdag her i huset. Min bursdag. En dag som ikke lenger har samme betydning som den pleide. Det skjer noe etterhvert som man blir eldre..

Som barn elsket jeg bursdagen min. De fleste barn liker vel sånt. Gaver, kake og full pakke. For meg var hele oktober en fest. Det begynte å kile i magen allerede når det sto 1. oktober på kalenderen. Min måned. Endelig! I familien vår var oktober en eneste stor bursdagsfest, med bursdag både for onkel, tante, farfar og så meg til slutt. Ikke rart spenningen bygde seg opp kanskje.

Frem til rundt 20-årene en plass elsket jeg å ha bursdag. Det var noe spesielt når klokken bikket midnatt og min dato var der. Lenge hadde jeg en tradisjon med å høre på et par spesielle sanger på dagen min. Og jeg pleide å skjemme meg selv litt ekstra bort. Nyte dagen.

Sånn er det ikke lenger. Jeg liker andres bursdager, og elsker å gjøre barnas bursdager så spesielle som jeg kan. De skal kjenne at dagen er deres. Min kan vi egentlig bare hoppe over.

I fjor var dagen rund. Jeg ble offisielt “gammel”. I alle fall føltes det sånn. Vi slo på stortromma og var bortreist på dagen. Stakk til New York sammen med familien vår fra Texas. På den måten glemte jeg nesten at jeg ble eldre. Fokuset var bare på familietid og fine opplevelser sammen. Det var så fint! Ja, om du ser bort fra øyeblikket da jeg måtte opp og danse i full offentlighet på Bubba Gump midt på Times Square. Jeg krymper meg fortsatt hver gang jeg tenker på det..

I år er det antiklimaks. Så til de grader. Jeg er ikke bortreist på dagen, i alle fall ikke fysisk. Jeg kunne godt tenkt meg å krype under en stein og bli der. Gjemme meg bort. For all del. Det er hyggelig at jeg blir husket på dagen min. Og jeg setter pris på alle gratulasjoner som måtte dukke opp, det gjør jeg alltid. Det varmer hjertet. Veldig. Men jeg føler ikke at jeg og alderen min er noe å feire lenger. Jeg hater å bli eldre. Selvfølgelig er alternativet verre, men likevel.. Istedenfor å feire går jeg nå gjennom noe som best kan betegnes som “birthdayblues”. Jeg blir rett og slett nedstemt og irritabel i dagene før bursdagen min. Jeg prøver så godt jeg kan å dytte det hele vekk.

For om man hopper over bursdagen, så blir man ikke eldre vel?

Den dagen jeg dreit i at jeg ble gammel..

 

#bursdag #bursdagsangst #gammel #kjerring #hverdagsliv

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg