Hvor var du 11. september 2001?

Noen dager går inn i historien, og man vil for alltid huske hva man gjorde og følte denne dagen. En av den nyere verdenshistoriens mest minnerike hendelser skjedde i USA for nøyaktig 16 år siden. Det begynner å bli noen år siden, men likevel føles det nesten som i går. Jeg tror ikke jeg er den eneste som fortsatt husker hva jeg gjorde og hva jeg følte denne dagen. Bildene er brent inn i hukommelsen for alltid. 

For meg var dette en helt vanlig dag. Jeg drev med nettstudier på den tiden, og klikket meg tilfeldigvis inn på en nettavis mens jeg satt og jobbet. Der hadde meldingen om at et fly hadde krasjet i World Trade Center akkurat tikket inn. Det er ikke akkurat dagligdags at fly krasjer i bygninger, men jeg tenkte likevel at dette sikkert var en liten hendelse. Et småfly som hadde forvillet seg. Ille nok forsåvidt. Av ren nyskjerrighet slo jeg på CNN, og der fikk jeg akkurat med meg at nok et fly kom brasende mot den andre skyskraperen. Og alle kunne jo se at her var det ikke snakk om noe småfly. Og to fly som ved uhell treffer to skyskrapere i løpet av kort tid er et rimelig usannsynlig scenario. Jeg husker vantroen og skrekken som skylte innover kroppen min. Jeg husker det så godt at jeg får gåsehud bare jeg skriver dette. Og så brøt det fullstendige kaos løs med meldinger om kaprede fly både her og der. Jeg klarte ikke å rive meg løs fra TV-skjermen, det var som å se på en film, men alt var høyst virkelig. På et tidspunkt trodde jeg de snakket om Dallas Airport og ikke Dulles Airport, og begynte samtidig å frykte for familien min som på den tiden bodde i Houston. Hadde ikke vært et dumt mål det heller i forhold til oljeindustrien. Da ting etterhvert begynte å roe seg ned var jeg helt utslitt. Alle inntrykkene var overveldende, og alle historiene fulle av mot og sorg som etterhvert kom ut fullstendig hjerteskjærende. Når jeg som var så langt borte ble så påvirket, tenk hvordan det var for dem som sto midt i det.

I oktober i fjor var vi på New York-tur, og tilbragte noen timer på Ground Zero og 9/11-museet der. Det var veldig spesielt å være der, og å få et enda bedre inntrykk av denne mørke dagen i historien. Skal du til New York anbefaler jeg absolutt en tur innom her. Det var en spesiell stemning og ro over denne plassen, selv minsten som da var 2 år forholdt seg helt rolig i vognen sin hele tiden mens vi gikk rundt og tittet. Inntrykkene var sterke, spesielt bildene og historiene til alle de som døde her denne dagen.

I sommer var vi også innom Pentagon og fikk se hvor det flyet som styrtet der traff. Det er egentlig helt uvirkelig å se disse plassene, det er vanskelig å forstå det marerittet som utspilte seg der for 16 år siden.

For noen år siden fikk vi et spesielt flagg av min amerikanske stemor. Flag of Heroes. Her står navnene på alle First Responders som ofret sine liv 11. september 2001. Og når man har det så må man jo bruke det, så i dag henger dette utenfor huset vårt.

Some Gave All So Others Might Live

 

I dag syntes jeg rett og slett det passet å finne frem noen av bildene fra 9/11-museet. Det ble ikke tatt så veldig mange, jeg gikk mest rundt og så og følte. Det føltes ikke riktig å fly rundt og knipse bilder. Men noen ble det, og her er noen av de tingene som gjorde sterkest inntrykk på meg (og som samtidig føltes innenfor å ta bilde av).

Samtidig lurer jeg veldig på hva akkurat du gjorde på denne dagen for 16 år siden. Del gjerne dine minner med meg!

Ground Zero Memorial

Det første som møter deg når du kommer inn i museet er the Tridents, en del av strukturen fra the North Tower
Foundation Hall

Survivor’s Stairs. Se for deg alle menneskene som skrekkslagne flyktet ned denne trappen..

First Responders. Den eneste brannstasjonen innenfor Ground Zero mistet 6 av sine menn.
One World Trade Center (også kjent som Freedom Tower). En ny skyskraper har reist seg på nedre Manhattan.
New Yorks skyline blir aldri den samme som før
Til slutt et lite minne fra Washington National Cathedral. Det var tross alt ikke bare i New York terroren rammet for 16 år siden.

 

#historie #9/11 #minner #terror #wtc #groundzero #newyork #nyc #pentagon #arlington

2 kommentarer
    1. Jeg kom hjem fra jobben rett før det andre flyet traff. Etter det satt jeg benka foran tv`n. Mine første tanker var at “vel , noen har tatt igjen med USA for et eller annet” , noe som ikke overrasket meg spesielt men så falt første tårnet ned og da endret jeg oppfatning. Jeg satt og så etter “flyet” i pentagon men kunne ikke se det. Jeg så et høl i bakken uti i pennsylvania et sted og de sa at det fjerde “flyet” krasjet der. Etter noen skarve timer begynte narrativet om at dette må “sannsynligvis” være Osama B. Laden sitt verk. Og dagen etter var alle ganske enige om det ,vel , jeg var ikke like overbevist og er ikke det den dag i dag heller. Disse begivenhetene må undersøkes på nytt av en kvalifisert og faktisk uavhengig etterforskningsgjeng.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg