DIY fjerning av pulverlakk og gelenegler

Når jeg er i USA går jeg alltid og får stelt negler, og i fjor prøvde jeg noe helt nytt. Istedenfor vanlig neglelakk hadde salongen jeg bruker fått pulverneglelakk. Dette er noe jeg foreløpig ikke har sett i Norge. Det er i alle fall helt genialt, istedenfor lag på lag med lakk dypper du bare neglene i et pulver, og blank lakk legges oppå for å coate det. Relativt luktfritt for dem som jobber i salongen, og lakken blir helt utrolig sterk og holdbar. Du kan være i klorvann i timesvis, vaske hus med salmiakk – ja, alt mulig uten at neglene og lakken får en skramme. Neglene ser helt fantastiske ut!

Men selvfølgelig, neglene vokser jo. Og uten muligheten til å gå tilbake til salongen for å få fjernet det gamle og legge nytt må man krype til korset og fjerne det selv.

Dette viser seg dog å være lettere sagt enn gjort. For her hjelper det ikke å skrubbe selv med den sterkeste neglelakkfjerner. Jeg holdt på i dagevis i fjor, og ble mer og mer desperat. Jeg gikk til slutt til en salong for å få hjelp, men der kunne de ikke fjerne sånt! Jeg prøvde alle triks i boka, skrubbet, filte, pelte, satt med fingrene i en skål med sterk neglelakkfjerner og prøvde til og med white spirit. Ingenting hjalp. Så kom jeg over en video på nettet, og med hjelp fra den fikk jeg til slutt fjernet all lakken, dog med relativt slitte negler som resultat.

Jeg sverget på å aldri bruke sånn lakk igjen, men klarte selvfølgelig ikke å dy meg da jeg kom til salongen i sommer. Det er jo så holdbart! Og det trengs hos en trebarnsmor. I år hadde jeg jo også trikset fra i fjor i bakhånd.

Og her er altså metoden for å fjerne pulverlakk eller gelenegler på egen hånd (bokstavelig talt).

Du trenger neglefil, bomull, aluminiumsfolie og neglelakkfjerner med aceton. Med fjoråret friskt i minne tok jeg den helt ut og kjøpte både en vanlig neglelakkfjerner (uten aceton) og en for glitter/teksturlakk (med aceton). I tillegg trenger du noe til å skrape av lakken til slutt, her bruker jeg en orangepinne.

Jeg begynte med å file vekk så mye som mulig av de øverste lagene med lakk. Filen min var ikke av de beste, så jeg fikk nok ikke bort så veldig mye.

Med tanke på neste steg var det fint at været var bra så jeg kunne gjøre dette ute, så slapp jeg å stinke ned hele huset.

Neste skritt var å ta begge typene neglelakkfjerner på en bomullspad..

..før jeg tok den over neglen..

..og pakket den inn med aluminiumsfolie.

Sånn satt jeg i 15-20 minutter.

Da jeg fjernet pad og folie hadde lakklagene blitt myke og løse..

..og mesteparten kunne pirkes rett av med orangepinnen. Jeg kunne kanskje hatt på folien litt lenger, for noen deler satt fortsatt fast. Det løste jeg med en runde til.

Man kan se at sånn lakk ikke er det beste for neglene, så det er kanskje like greit at jeg bare får det gjort en eller to ganger i året. Men likevel, fjerningen gikk mye enklere og skånsommere for seg i år, og tok bare en liten kveldstime.

Vips, med er lag protecting base lakk er neglene nesten som før!

Lykke til!

#diy #neglelakk #pulverlakk #gelenegler #fjerning #neglelakkfjerning #tips

6 kommentarer
    1. hei jeg har lagt på gelenegler for ca 1 månde siden og ville ha de fjernet men prøvde selv det gikk ikke idet hele tatt prøvde med aluminiumsfolie neglelagg og alt som måtte til, er ganske desperat nå har sittet nesten en hel dag med dette. er det noen som har gode råd?

    2. Jeg tok noen sånne tanntrådbøyler. Fikk den under sårkanten på den utvokste gelneglen, presset det hardt ned mot min egen negel og drog ut mot tuppen. Vips borte. Filte bort limrester med en sånn firkantet fil med fire forskjellige sider . Godt å bli kvitt brudeneglene.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg