Allergisjokk


Når det klør og svir, rødfargen sprer seg og du kjenner på dødsangsten..

Roadtrip handler mye om opplevelser på veien. Her om dagen var vi jo en snartur i Georgia, som er kjent for sine ferskener. Men vi glemte å kjøpe med oss noen. Så da jeg på veien ut av South Carolina oppdaget et skilt med Abbott peach farm var det bare å vrenge av veien og kjøpe.

Skuffelsen var enorm. Ferskenen var hard som et eple og hysterisk syrlig. Sånn at hele meg snurpet seg. Men jeg hadde vært så oppsatt på fersken at jeg bare måtte spise den opp.

Så begynte den virkelige moroa. Leppene svei som besatt og begynte plutselig å hovne opp. Så begynte ansiktet og halsen å klø, og jeg ble mer og mer rød. Det ble vanskelig både å svelge og å puste. Panikk! Jeg vil ikke dø her ute på veien! Selvfølgelig befant vi oss også in the middle of nowhere. Hvor er nærmeste sykehus? Og hvor pokker var allergitablettene som jeg tok med sånn for sikkerhets skyld? Ingen av oss har noen allergier, annet enn muligens litt pollen. Dette hadde jeg aldri opplevd før. Vi stoppet på en bensinstasjon som heldigvis hadde allergitabletter, og jeg tok en aldri så liten overdose av dem. Sakte men sikkert stoppet den verste kløingen og svien, men jeg ble jo djevelsk trøtt isteden.

Etter et par timer var jeg meg selv igjen, men dette var en guffen opplevelse. Jeg har aldri reagert på fersken før, så det spørs om de ikke var godt nok vasket og at jeg reagerte på noe som var sprøytet på. Men resten av familien fikk ikke denne voldsomme reaksjonen. En ting er sikkert, det blir ikke mer fersken for meg på denne turen!


Vakker, rød og hoven.. Og jeg har brutt en aldri så liten barriere ved å vise mitt slitne, gamle tryne..

#sommer #ferie #roadtrip #usa #allergisjokk

2 kommentarer
    1. Hei, denne opplevelsen ligner litt på min for tre år siden. Spiste nektarin og endte med sjokk på sykehus. Du var heldig som hadde allergitabletter, det reddet deg nok. Dersom du vet at du har pollen allergi (jeg visste ikke jeg hadde det) så er det nok kryssreaksjon på bjørkepollen du har opplevd. Bjørk kryssreagerer med steinfrukt. Det er kanskje ikke så dumt å ta nye tester og sjekke hvor allergisk du er? Min allergi utviklet seg til å bli helt ekstrem så jeg har begynt på allergivaksinasjon i håp om å bli mye bedre eller kurert. Lykke til!

    2. Aida: Takk for info/tips. Jeg har i utgangspunktet ingen kjente allergier, så forhåpentligvis var det noe på ferskenen som trigget dette. Elsker fersken, så jeg håper det går bedre å spise det i Norge 😉
      Lykke til med allergivaksinasjon, håper det hjelper deg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg