Reiseguru, hjelp meg å velge!

Jeg har skrevet om det flaue fakta før, jeg har flyskrekk. Det er ikke godt. Eller, det er for så vidt relativt uproblematisk om man unngår å fly. Men det fører jo til litt begrensninger, i tillegg til at man selvfølgelig bør møte frykten sin. Det gjør jeg hver sommer. For med nær familie på den andre siden av dammen må man bare “bite i det sure eplet” og ta den langdistanseflygingen. Ikke at det på noen måte er noe offer å bruke en sommermåned i USA hvert år, for all del. Vi er ganske privilegerte sånn. Det er bare den flyturen..

Og denne flyskrekken blir ikke bedre med alder og antall flyturer. Den har vel heller kommet med alderen. Luftfart har tross alt alltid vært en del av livet mitt, og jeg pleide å være fryktløs. Og det er ikke få flyturer jeg har tatt over dammen de siste 20 årene. Det er kanskje der det ligger. Følelsen av at før eller siden er flaksen oppbrukt. Virkelig rasjonelt.. Og i år er frykten kanskje større enn noensinne. Sannsynligvis dumt å skrive her, for da skjer det garantert noe. I alle fall, når jeg skal ut å fly er det viktig for meg å føle meg så trygg som mulig. Hvor jeg sitter har for eksempel litt å si. Jeg må ha muligheten til å se ut (sånn at jeg får et forvarsel om motoren tar fyr, om flyet plutselig flyr alt for lavt eller om det er på kollisjonskurs med et fjell, et annet fly eller en UFO). Og jeg liker å vite hva jeg går til. Derfor har det vært greit å stort sett alltid fly med Lufthansa. Hovedårsaken har vært at de har vært billigst til vår destinasjon, men det er en trygghet i å vite hva man går til og hva man får. I år må vi velge et annet flyselskap. Lufthansa var plutselig ikke så billige lenger. Og dette er selvfølgelig roten til mye stress nå som flybillettene skal bestilles. Strengt tatt skulle de ha vært bestilt på mandag. I dag er det onsdag, og vi har fortsatt ikke en eneste flybillett. Men jeg har brukt mye tid på å google de siste dagene. Flytid, flytype, sikkerhet, setevalg.. You name it, jeg har søkt på det! Uten at jeg har blitt særlig klokere av den grunn. Derfor trenger jeg hjelp fra dere der ute. 

Valget står mellom British Airways og Finnair. Begge samme rute; Heathrow-San Francisco og Dallas-Heathrow. Ved begge alternativene har vi 1 time og 15 minutt fra ankomst Heathrow til avgang San Francisco. Jeg har googlet meg til at ankomst og avgang er fra samme terminal, så med mindre vi blir forsinket fra Oslo burde vel dette holde. Det har i alle fall holdt ved mellomlanding i Frankfurt, men jeg har skjønt at Heathrow er hakket mer komplisert. På hjemreisen kan vi velge mellom 4 eller 8 timers mellomlanding i London. Vi har dårlig erfaring med mellomlanding på veien hjemover, da er vi gjerne slitne og sure alle mann. Så da er det enten å lide seg gjennom 4 timer på flyplassen, eller ta et lengre stopp og prøve å komme seg ut på en liten sightseeingtur i London som kun jeg har vært på besøk i før. Kanskje hadde dette vært en oppkvikker, eller kanskje er det ren idioti..

Det største problemet er uansett den lange flyturen. Både British Airways og Finnair regnes som trygge flyselskap. De er i alle fall på listen over de tryggeste. BA har jeg reist med en gang før mellom London og Houston, men det er så lenge siden at jeg ikke husker noe. Kan ikke ha utmerket seg veldig negativt i alle fall, selv om jeg på den tiden foretrakk KLM. Finnair har jeg aldri vært borti. Jeg har lest meg opp til at folk er misfornøyd med maten hos begge, men nå er jeg uansett ikke noe fan av flymat. Jeg har også googlet meg til at begge bruker Boeing 777-200 mellom London og San Francisco. I alle fall akkurat nå, om informasjonen stemmer. I utgangspunktet trodde jeg at BA fløy den største Airbusen, Airbus 380, som angivelig er bedre i turbulens. Dette trakk opp siden det av en eller annen grunn alltid er ekstra mye turbulens når jeg er ute og flyr. Skuffelsen var stor da Flight Tracker viste Boeing 777 her, og ytterligere informasjon viste at de pr. i dag kun bruker 380 til San Francisco på enkelte dager, og ikke den ukedagen vi skal fly på. Finnair skal visstnok ha byttet ut hele flybasen sin med nye Airbus-fly, men også her viste Flight Tracker til min store skuffelse Boeing 777. Ikke spør meg hvorfor jeg blir skuffet, jeg har bare fått det for meg at disse nye flyene er bedre. Og etter litt mye googling ser det ut som Finnair akkurat nå leier inn sånne fly i påvente av en del nye. Ding ding ding! Innleide fly er for meg alarmbjeller. På den andre siden er Finnair det lille hakket billigere, i alle fall i dag.

Så, kjære dere der ute. Dere skjønner kanskje at jeg sliter litt mer enn gjennomsnittet med å bestille disse flybillettene. Det som burde ha vært moro å gjøre er mest stress – og startskuddet til en hel del gruing. Men her kan dere kanskje hjelpe meg litt. Håper jeg. For det må da være noen der ute som sitter med erfaringer fra langflyginger med et eller begge av disse flyselskapene. Kanskje ganske nylig erfaring til og med. Og om dere har sånn erfaring, kanskje dere kan være så snille at dere deler dette med meg? Var flyene bra? Var maten bra? Var besetningen hyggelige? Følte dere dere trygge og ivaretatt? Satt dere komfortabelt? Var det mye turbulens? Hadde dere en nær-døden-opplevelse? Dere skjønner tegninga. Ditt tips kan kanskje hjelpe meg til å føle meg litt tryggere i fly-valget mitt! På forhånd tusen takk!

#ferie #fly #flyskrekk #angst #flyvalg #britishairways #finnair

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg