Kjære bunadspoliti

Jeg er den stolte eier av en sunnmørsbunad. Den har jeg hatt siden jeg ble konfirmert, og det begynner å bli en liten stund siden. Og jo eldre jeg blir, jo mer betyr den for meg. Ikke bare er den en del av min identitet som sunnmøring, men den er også en gave fra og egenhendig brodert av min fantastiske farmor. Den er det mest verdifulle plagget jeg har, på alle mulige måter. En av mine aller kjæreste eiendeler. Og jeg bærer den alltid med enorm stolthet.

Problemet med min flotte bunad er at den har en tendens til å krympe i skapet. Så også i år. Og jeg skulle så gjerne ha brukt den i morgen, på selveste 17. mai. Uten den på denne dagen føler jeg meg rett og slett naken. Alt annet blir feil. Og jeg vet at det følger mange skrevne og uskrevne regler i forhold til bunader. Som dette med veske, solbriller, sko og smykker.

Men si meg, er dette innafor?

Hilsen en småflau og lettere fortvilet fotokjerring som forventer fengselsdom.. (og som sannsynligvis bør vurdere et annet antrekk på nasjonaldagen)

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg