Asker - Ålesund (nesten) minutt for minutt

Jammen viste det seg at jeg ikke trengte å stresse over den lange bilturen til hjembyen denne gangen heller. Det gikk som vanlig over all forventning, relativt knirkefritt og radig. Jeg er så stolt over de flinke barna vi har i baksetet, de er rå på reising! I dag satt to av dem pal helt fra Aske...

Mitt Dallas

Det er ingen hemmelighet at Texas ligger mitt hjerte veldig nært, og at min absolutte favorittby i USA er Dallas. Herlige, allsidige Dallas. Det er noe spesielt med sørstatene. Jeg elsker atmosfæren der. Klimaet. Menneskene. Høfligheten. Åpenheten. Ja, stort sett alt annet enn de store myggene s...

Første gang

Som nevnt er familien vår på besøk fra USA. Det skjer ikke ofte, nå er det fem år siden sist. I skrivende stund er de i hjembyen min Ålesund, pappa må selvfølgelig også treffe familie og venner der. Og jeg, jeg er misunnelig. Jeg savner byen min som jeg ikke har sett siden påske (dog mye bedre en...

Roadtrip i USA - med barn

Vi begynner etterhvert å få god erfaring i å reise på roadtrip i USA med barn. Stort sett har vi holdt oss i Texas, en stat med store avstander. Er ikke gjort på en dag å kjøre gjennom der. I år tok vi en ny vri og kjørte fra Washington DC, gjennom 9 stater og rundt 340 mil, med tre barn i b...

Lenge til neste flytur!

Etter en flytur som gikk over all forventning på vei til USA, fikk jeg igjen med mente på veien hjem. Det begynte strålende med bagasjeproblemer på flyplassen. For en gangs skyld hadde vi ikke med oss alt for mye hjem. Vi reiste med tre halvfulle kofferter til fem personer, shoppet ikke alt for m...

Våte morgener og late dager

Late feriedager nytes altså fortsatt, og skriving nedprioriteres og erstattes av fullstendig slaraffenliv. Vi har kommet inn i en slags rutine der jeg hver morgen er først oppe og ute i bassenget. Stemoren min mener man kan stille klokka etter meg, hun vet nøyaktig når jeg kommer tuslende ut fra ...

Dagen oppsummert i et bilde

En helt typisk sommerdag i Texas der altså, med brennende sol og en helt spinnvill heat index. Vi har brukt dagen på kjøpesenter med aircondition.. #sommer #ferie #reise #dallas #texas #sol #varme

Uken som har gått - late dager i Dallas

Nå har det gått en uke siden vi ankom Dallas, og her har vi gått fullstendig i feriemodus. En slags hjemmeferie. Vi har late morgener og formiddager i bassenget, noe som er helt greit med 30 grader i vannet og nesten 40 i lufta, og ellers ikke veldig store planer. Vi er rimelig mette på inntrykk ...

Drama på veien

Lørdag formiddag startet vi på siste etappe av årets roadtrip. Alle var rimelig klare for å endelig komme seg til Texas. En tur som skulle ta ca. 4 timer. Vi skulle være fremme tidlig på ettermiddagen, men sånn ble det ikke. Neida, vi ble ikke påkjørt av trucken på bildet over. Bare synsbedrag. ...

Memphis og Graceland

Etter den fine opplevelsen vår i Nashville var forventningene til Memphis høye. Og det begynte bra da vi dumpet over et kult hotell rett ved Graceland, med full Elvis-stil. Til og med gitarformet basseng. Selv vi som ikke har noe spesielt forhold til Elvis syntes dette var en opplevelse. E...

Nashville - et herlig kaos av musikk

Nashville altså! Jeg har nesten ikke ord. Vi bestemte oss for å kjøre oppover til Tennessee mest for moro skyld, helt uten forventninger. Ingen av oss har hatt noen drøm om å reise til Nashville eller Memphis. Men så viser det seg at det er en av de kuleste opplevelsene noensinne. Nashville rocke...

Allergisjokk

Når det klør og svir, rødfargen sprer seg og du kjenner på dødsangsten.. Roadtrip handler mye om opplevelser på veien. Her om dagen var vi jo en snartur i Georgia, som er kjent for sine ferskener. Men vi glemte å kjøpe med oss noen. Så da jeg på veien ut av South Carolina oppdaget et skilt med A...

Vakre South Carolina

Etter 6 dager i South Carolina er vi nå på plass i Tennessee. Noe av tiden i South Carolina er jo allerede dokumentert, som Myrtle Beach og overnattingen i Charleston.Det ble mange fine opplevelser på vakre plasser disse dagene. Det gjorde godt for hjerte og sjel å komme tilbake til denne staten ...

Godt man ikke visste..

Da har vi beveget oss vekk fra Charleston og Red Roof Inn. Jeg leser som oftest anmeldelser av hoteller før vi sjekker inn, men i tilfellet Red Roof gjorde jeg for en gangs skyld ikke det. Og det var kanskje like greit. For dette er hva jeg datt over om helgens oppholdssted. Og dette...

Vi lever farlig

I skrivende stund er det 6 dager siden vi ankom USA. Det er helt utrolig å tenke på hvor mye vi har opplevd på så få dager. Det har vært helt fantastisk. Helt til i går kveld da vi ankom Charleston. Frem til da gikk alt etter planen. Eneste skår i ferien til da var småkrangling, noe som tross alt...

Paradiset som ble gjengby

Nok en morgen i Myrtle Beach. Det har vært mange av dem før. Da det var hjemme. Og trygt. Nå sitter jeg på et hotellrom, og kan dessverre ikke si at jeg føler meg trygg i denne byen. For 14 år siden var dette en fin by å være i. Et turiststed, ja. Men det var stort sett ikke der jeg oppholdt meg....

Hello Myrtle, I'm back!

God morgen fra sørstatene og fra vakre South Carolina! Jeg kan fortsatt ikke fatte at jeg er tilbake her. Det er rart og fint på en gang. Gårsdagen gikk med til ca. 5 timers kjøring over to State lines. Først fra Virginia til North Carolina. Her stoppet vi et par timer i vakre Wilmington som ...

Near presidential encounters

Dag 2 i Washington DC var minst like imponerende som den første. Vi begynte med en metro/taxi-tur til det hvite hus hvor mannen byttet patch med en Secret Service-vakt. Moro for gutta.. Og moro for alle at da vi gikk nedover fra det hvite hus var det plutselig masse sirener før hele kortesjen til...

Washington, you've captured my heart!

For en dag vi hadde i går! Føttene er såre og hodet fullt av fine inntrykk. Washington DC altså dere! Reis hit! Bare gjør det! Jeg har falt pladask. Det er så fint her! NYC kan ha skyskraperne sine for seg selv, dette er plassen å besøke om man skal ta en langweekend på østkysten. ...

Jeg overlevde!

Pilotdatteren med flyskrekk overlevde nok en flytur i går. To faktisk. Og det gikk endatil overraskende bra! Selv under turbulensen når vi kom inn mot kysten av nord-Amerika var levelig. Måtte bare puste litt ekstra og be til høyere makter én gang. Og jeg så nesten ikke på klokke eller flyinforma...

Du vet at ferien nærmer seg når..

Du vet at ferien nærmer seg når det plutselig blir fint vær, alle pene og passende shortser er pakket ned og du må finne frem en som er hakket for liten.. Du vet at ferien nærmer seg når det er dugnader og avslutninger i øst og vest.. Du vet at ferien nærmer seg når huset flyter over av koffe...

Det gynger enda

Denne helgen ble tilbragt på bøljan blå, tur/retur Oslo-Kiel. En tur jeg ikke har tatt siden jeg var tenåring. Standarden på båtene har hevet seg en del hakk siden den gang gitt. Er ikke så ulike cruiseskip disse båtene nå, dog mangler enda noen hakk på standard og service før man når helt dit. M...

New Orleans - Houston - Austin - Dallas

Da fortsetter jeg med den lille reiseskildringen min fra vår roadtrip i 2015. Dere husker kanskje at den så sånn ut: Sist avsluttet jeg med at vi vendte tilbake til Texas etter noen dager i New Orleans, LA. Vi kjørte strake vegen derfra og til Kemah utenfor Houston, en tur på 5-6 timer. Heldig...

Dallas - New Orleans

Da er det på tide å starte på min egen, lille reiseguide. Jeg tar turen tilbake til 2015, hvor vår etterhvert årlige roadtrip i Texas også ble utvidet til Louisiana. Jeg husker ikke lenger nøyaktig hvor lang tid vi brukte på denne turen, men det var nok rundt to uker en plass. Et par av disse ...

Bli med til Texas

Texas er mitt amerikanske hjem. Her har jeg vært i kortere og lengre perioder i 20 år. Her har jeg deler av familien min. Her ligger deler av hjertet mitt rett og slett. Og Texas har mye å by på! Vil du reise en annen plass enn de tradisjonelle turiststedene i USA, anbefales denne staten på det ...

Tips til USA-turen

Skal du reise til USA? Da har jeg kanskje noen tips til deg. Før turen: Først og fremst, for å spare litt penger, er det greit å være tidlig ute. Vi bestiller som oftest sommerens flyturer på høsten, da er det ofte greie priser. Er du heldig dumper du også over noen spesialtilbud. Bruk litt tid...

Blir du med på tur?

Det føles ikke sånn når jeg titter ut av vinduet eller stikker nesen ut døra, men sommeren nærmer seg faktisk med stormskritt. For oss er sommerferien bare 5 uker unna. En måned i USA blir ikke feil nå kjenner jeg. Med nær familie bosatt i Texas prøver vi å dra dit hver sommer. Veldig greit egen...
Fotokjerring

40, Asker

Mamma til tre, hobbyskribent og amatørfotograf. Skriver ærlig om det som opptar meg, som hverdagsliv, meninger, tanker, følelser, reiser og mye mer. Noen ganger med humor, andre ganger alvor. Kontakt: fotokjerring@gmail.com