#sjekkdeg

“Hvert år får over 300 kvinner livmorhalskreft. Denne kreftformen opptrer hyppigst for kvinner mellom 30 og 40 år. En enkel livmorhalsprøve kan avdekke alvorlige celleforandringer som kan føre til livmorhalskreft. Etter at #sjekkdeg-kampanjen startet, har over 72 000 flere kvinner tatt livmorhalsprøve. Mange har unngått livmorhalskreft. Dette viser at kampanjen har effekt.”

~ Kreftforeningen

1. september starter årets #sjekkdeg-kampanje. Rent tilfeldig endte jeg opp med å bestille time til livmorhalsprøve akkurat til starten av denne kampanjen. Brevet fra Kreftregisteret, det som kommer hvert tredje år, har allerede lagt her i noen måneder, men det har vært alt for lett å utsette det. Så kom sommerferien, enda en grunn til å utsette det enda en stund. Det har lagt i bakhodet hele tiden, for jeg vet jo at dette er viktig. Og jeg vet også at det er kjapt unnagjort, og siden forhåpentligvis tre år til neste gang brevet fra Kreftregisteret dumper ned i postkassa mi. Men så er det uendelig mange ting jeg har mer lyst til å gjøre enn å ligge og skreve foran en lege. Spesielt siden jeg har gjort dette foran alt for mange leger gjennom de siste årene. Noen ting kan det bli for mye av, og dette er en av dem. Hvem som helst kan vel vegre seg for en gynekologstol, og jeg gjør det kanskje litt ekstra. Dog, flau over sånt blir jeg ikke lenger. Det er mer minnene som er knyttet til sånne stoler og utallige undersøkelser på veien mot minstemann. Uansett, nok en grunn til å skyve det foran seg.

Men med alvorlig sykdom i nær familie, og med flere mer perifere og alt for tidlige dødsfall de siste månedene, bekymrer jeg meg plutselig litt mer for min egen helse også. Og kanskje aller mest for kreft. Denne brutale og skumle sykdommen som ikke sparer noen. Og jeg innser at jeg må ta bedre vare på meg selv. Lytte til kroppen. Og ta de forholdsregler jeg kan for å unngå alvorlig sykdom selv. Med dette i tankene fikk jeg den berømte finger’n ut og legetime ble bestilt. Et par minutter (kanskje ikke det en gang), så var prøven unnagjort. Resultatet vet jeg selvfølgelig ikke enda, men jeg håper selvfølgelig at alt er i orden også denne gangen. Og om det ikke skulle være det, så vil eventuelle forandringer mest sannsynligvis bli oppdaget på et tidlig stadie takket være sjekkdeg-kampanjen og påminnelsen fra Kreftregisteret.

Så, mens jeg litt småurolig venter på svar etter min livmorhalsprøve (det er jo ikke til å unngå at man bekymrer seg litt), oppfordrer jeg deg som enda ikke har gjort det til å bestille en time hos fastlegen for denne prøven som er så rask og enkel, og som potensielt kan redde livet ditt. Ja, du ja! Akkurat du som har fått dette brevet fra Kreftregisteret og ignorert det. Eller du som rett og slett har glemt av det. Også du da, du som er litt som meg, utsetter og utsetter. Gjør det! Bare gjør det! Jeg er helt sikker på at et par småubehagelige minutter i gynekologstolen er mye bedre enn det du må gjennom om celleforandringer ikke oppdages i tide.

#sjekkdeg #kreftforeningen #åretsviktigstemøte #livmorhalskreft #ringfastlegen

 

4 kommentarer
    1. Nei jeg sjekker ikke meg xD er ikke i faresonen. Hvordan smittes livmorhalskreft? Skremselspropaganda fra aviser er lett å la seg frykte av… Staten kan heller spare de unødvendige utgiftene på meg hvis man er en som uansett lever et :nonneliv.

    2. M: Jeg synes definitivt ikke dette er skremselspropaganda, det er mange nok bevis på at det er viktig å sjekke seg (og ikke nødvendigvis bare for denne type kreft). Stiller seg vel litt annerledes om man aldri har vært seksuelt aktiv, men jeg tror faktisk jeg hadde sjekket meg uansett. Man vet aldri.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg