Lyden som garantert vekker deg

Jeg tror alle mødre og sannsynligvis en god del fedre der ute kan relatere til denne. Tenk deg at du sover søtt, sånn ca. i din dypeste søvn. Kanskje du drømmer noe fint. Kroppen slapper i alle fall helt av, senga er behagelig myk og du er god og varm under dyna. Så hører du det. Blæææærgh!

På et nanosekund spretter du opp, lys våken og med vidåpne øyne. Synet som møter deg er ikke pent. Små barn er stort sett alltid søte, bortsett fra når de spyr.

For det finnes ikke noe søtt i spy (bortsett fra eventuelle søtsaker som har funnet veien opp igjen fra magesekken). Er det noe jeg virkelig hater, så er det synet, lyden og lukten av spy. Jeg får fullstendig noia.

Nå har jeg våknet av dette tre netter og morgener siden natt til fredag. Fem dager har dette svineriet slått rot i huset vårt. Nå trodde jeg at de to barna som er hjemme var ferdige, og at det var mannen og jeg som var de tikkende bombene. Men så begynte altså minstemann (som startet hele moroa før helgen) på nytt i morges. Og jeg er lei! Jeg er så inderlig lei! Det er for så vidt han også. Stakkars, lille kroppen.

I morges taklet jeg det ekstra dårlig etter å ha sovet lite i løpet av natta. Jeg trodde en stund det var min tur, men så var det sannsynligvis bare de ti hele pepperne jeg ut fra et gammelt kjerringråd svelget før sengetid som satte i gang systemet. Denne dagen er bare tung. Helt bånn i bøtta, nesten bokstavlig talt.

Jeg er lei av vasking av gulv, overflater og håndduker. Jeg er lei av spybøtter. Jeg er lei lukten av klor (dog er den bedre enn lukten av oppkast). Jeg er lei av å lete etter hvert minste tegn på at poden føler seg dårlig. Og jeg er lei av å være tjener og sykesøster, uten stort annen betaling enn muligens overtakelse av smitte.

Og siden vi, eller i alle fall jeg, er beinhard på 48-timers regelen har jeg nå selskap av minsten her hjemme minst frem til torsdag. Det blir en uke uten barnehage det. Kjedelig for oss begge, spesielt når han for det meste egentlig er ganske kvikk. Men jeg ønsker på ingen måte å smitte noen med dette svineriet og kanskje til og med få smitten tilbake igjen enda en gang. Nå vet jeg også at flere i barnehagen har blitt syke i løpet av helgen, så jeg har ekstra noia for smitte og re-smitting.

I dag har jeg en liten bønn til alle foreldre der ute. Jeg vet det kan være vanskelig, spesielt i en hektisk jobbhverdag. Men vær så snill, hold barnet ditt hjemme i 48 timer etter siste oppkast ved omgangssyken! Det kan virke lenge der og da, men tro meg, både du og jeg tjener på det i det lange løp. For da blir det kanskje med de to dagene, og ikke en evinnelig runddans med våkenetter og spybøtter.

Sykepleier, vaskehjelp, tjenestepike og sliten.

 

#familie #barn #mammalivet #sykdom #æsj #lei #ikketidtildette

10 kommentarer
    1. Jeg er enig med deg. Den 48 timers regelen er viktig for å unngå smitte. Så innmari kjedelig for dere :/ God bedring til alle å håper dere slipper unna ❤️

    2. kaosverden89: Tusen takk! Skulle ønske alle tok denne regelen mer på alvor. Håper det er over hos oss nå, fem dager med omgangssyke er ikke optimalt for en allerede tynn, liten pjokk.

    3. Off. For noen dager dere har. Håper flokken din blir friske snart :-)) Det er slettes ikke moro, og spy er vel noe av det jeg takler dårligst også – så føler veldig med deg her nå 🙂

    4. Jernbanefrua..: Tusen takk! Omgangssyke var vel sånn ca. min største skrekk før jeg fikk barn (høyt oppe nå også). Var liksom grunn nummer en til å IKKE få barn. Men så gikk det veldig greit, helt til minstemann kom. Han har liksom plukket opp det meste av virus og bakterier og holdt på dem ekstra lenge. 😉

    5. haha, måtte dessverre le litt i deres elendighet, beklager. Men det blikket der kjente jeg så godt igjen. Det var som om jeg så for meg hver gang jeg våknet opp på samme måte, til lyden og synet av spy over hele rommet. God bedring!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg