Du vet du er godt voksen når..

..en kveld på konsert sliter deg helt ut.

Det var tungt å våkne i dag. Føltes litt som om jeg hadde vært på fest og tatt den helt ut, med verkende hode og sliten kropp. Men så var jeg altså bare på helt alkoholfri jentekveld med jentungen i går. På konsert med Demi Lovato, en for meg relativt ukjent artist, men med noen gjenkjennelige låter. Og helt åpenbart veldig kjent for alle andre som fylte Oslo Spektrum i går kveld. Jeg har sjelden følt meg eldre enn jeg gjorde noen øyeblikk i løpet av gårsdagen.

For all del, konserten var bra den. Dama leverte åpenbart. Selv jeg ble engasjert, i alle fall under de gjenkjennelige og fengende låtene. Og når hun fortalte personlige historier om psykisk sykdom og sin nå avdøde far. Det føltes ekte og nært, selv om hun sier det samme på hver eneste konsert. Selv om alle plasser hun kommer til er like fantastiske. Det var fortsatt så ektefølt at jeg tok meg i å lure på om hun i tillegg til å være flink til å synge også er en veldig god skuespiller.

En mor/datter-kveld var på ingen måte å forakte. Det er alltid hyggelig å ta med datteren min på konsert. Se gleden i øynene hennes, og vite at hun nyter denne alenetiden med meg. I tillegg gikk alt som smurt i går kveld. Ingen køståing som sist vi var i Oslo Spektrum og kremplasser på andre rad. Kun ståplassene skilte oss fra scenen. Å finne bra billetter til en relativt billig penge, det er jeg god på. Det gleder en sunnmørings hjerte når man kan titte seg rundt og vite at de fleste andre som sitter rundt en har betalt minst der dobbelte for å sitte der. Utsikten var virkelig helt upåklagelig.

Skadet som jeg er av mannens jobb og verdensbildet forøvrig, brukte jeg tiden før lyset gikk av og lyden opp til å gå gjennom eventuelle fluktruter med jentungen. Kall meg gjerne gal, men om noe skulle skje er det greit å ha en plan. Og at den som er med deg også er klar over denne planen. Dette lærte jeg etter Ariana Grande-konserten i fjor vår, da det noen dager senere smalt i Manchester. Dette var kveldens «føle meg gammel og ansvarlig-øyeblikk» nummer en.

Bare de på gulvet kommer nærmere. Men pygmeer som meg vil uansett ikke se noe der nede..

Oppvarmeren på bildet over, Joy, var lite å skryte av. Det var rett og slett umulig å skjønne hva hun sang og sa, og musikken fenget både jentungen og meg ytterst lite.

Men etter litt (lang) venting for utålmodige sjeler, kom hovedpersonen selv stigende opp gjennom gulvet. Og lydnivået gikk regelrett gjennom taket. Og det var her jeg virkelig begynte å føle meg gammel. For ikke bare var musikken høy, som den strengt tatt skal være på konsert. Men den evinnelige skrikingen. Oh my. Det satt en del rundt oss som skrek så det gikk gjennom marg og bein. Og jeg var ikke helt på det samme, ekstatiske nivået for å si det sånn. Ikke jentungen heller. Den litt kraftige ungjenta som satt ved siden av henne derimot, hadde sånn ca. null kontroll på verken stemmebånd eller kroppsdeler. Hun så heller ikke andre enn seg selv og artisten på scena, og brydde seg lite om at det satt en mye mindre jente ved siden av henne. Der var det me, myself and I for alle penga. Hun tok rett og slett litt for mye plass på alle mulige måter. Jeg hadde noen øyeblikk der jeg ønsket å dra til henne. Dog hadde nok det vært lite lurt. Men der følte jeg meg virkelig gammel. En irritert kjerring med beskyttelsesinstinkt. Om du skulle lese dette, ta imot et par råd fra meg som er litt eldre og mer erfaren enn deg. Det kan være lurt å se litt lenger enn sin egen nesetipp og vise litt hensyn for andre. Og du; neste gang du skal på konsert, bruk litt mindre penger og kjøp deg en ståplass da!

Demi Lovato leverer – litt av hvert.

Over til det som skjedde på scenen, som også innimellom fikk meg til å føle meg utrolig gammel. Jeg hadde noen øyeblikk der jeg rett og slett følte at jeg satt og måpte og himlet med øynene. Spesielt under «Cool for the summer» hvor det åpenbart ble spilt på sex og seksualitet. Jeg vurderte et øyeblikk å holde for øynene på 11-åringen min. Når ble jeg så bluferdig og gammel da?

For ikke å snakke om øyeblikket da alle holdt opp mobilene sine, og jeg kunne informere datteren om at i gamle dager brukte vi lighter til sånt. Hjelpe meg! Vi har åpenbart oppdratt henne riktig når hun parerer med at det er lite brannsikkert.

Jeg kom ut fra Oslo Spektrum rundt 22:30 og kjente på hele meg at ungdommen er forbi for alltid. Susete i hodet og med litt redusert hørsel. Og en smule desorientert. Og der mange sikkert var misfornøyde med at dette var en alkoholfri konsert, understreket min fornøyelse over det samme alderen min en gang for alle. Selv om kvelden var fin og konserten var bra, var det så uendelig godt å komme hjem og sette seg i stillheten på terrassen. Der gamle kjerringer som meg åpenbart hører hjemme.

Dyktig dame, bra musikk, upåklagelig utsikt til scenen og følelsen av å ha blitt en gammel kjerring. Og alle var enige om at det alt i alt var en flott kveld!

#musikk #konsert #konsertanmeldelse #enslagskonsertanmeldelse #demilovato #gammelkjerring #jentekveld

8 kommentarer
    1. Jernbanefrua..: Det var absolutt verdt det! Konserten var bra, og så er det så verdifullt med litt tid alene med jentungen. 🙂 Nyt sola og varmen i dag også! 🙂

    2. Sånn var det da jeg og mamma var på Brad Paisley konsert for ettpar år siden.. Dritbra musikk… Og til vår alder også.. Men de to faens kjerringene som satt ved siden av oss, helt øverst oppe på tribunen, de hylte sånn at jeg snakka til dem jeg… Ba de roe LITT ned, og at jeg gjerne ville høre musikken og ikke de grisehylene de hadde.. Var ikke akkurat Justin Bieber som var på scenen heller… Og jeg sa han hørte ikke dem heller…
      Ja de ble sikkert fornærma… Men steike ta det går an å roe to hakk… Så bare ta mot til deg og snakk til side mann som lever i egen boble neste konsert…
      Sier ho som var hes etter beste Enrique konserten i mars haha, men da hadde vi sunget alle sangene da 😍😍😍😍
      Bra blogg.. Førstegangsleser…

    3. Anonym: Tusen takk! Håper du vil fortsette og lese. 🙂 Litt misunnelig på Brad Paisley-konsert kjenner jeg. Det er nok litt mer min stil. Jeg burde absolutt ha snakket til dette kvinnemennesket ved siden av datteren min, men lydnivået tillot ikke akkurat sånt. Typ «skrike inn i øret til sidemannen». Neste gang bytter jeg plass og «dulter» tilbake.. 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg