Når du mister det umistelige

I går leste jeg et debattinnlegg i Aftenposten som vekket enormt mange følelser i meg. Et personlig, sårt og viktig innlegg om hvor dårlig behandling man kan møte på i en allerede vond situasjon, nemlig det å miste et ufødt barn. 

Dette er dessverre ikke en unik opplevelse. Det er nok mange der ute som har opplevd noe av det samme. Som midt i en ekstremt sårbar tid opplever å ikke få hjelp og forståelse der man tror man skal få det. Dette er noe som bør frem i lyset, og som bør forbedres. Dette er rett og slett en av de tingene jeg ønsker å kjempe litt (eller mye) for, sammen med min allerede oppstartede kamp om større åpenhet rundt det å miste barn under svangerskapet.

Jeg sitter selv naturlig nok inne med veldig mange erfaringer rundt dette temaet, både gode og dårlige. Kanskje aller mest dårlige når jeg tenker meg om. Min historie om å miste barn under svangerskapet er lang og omfattende. Den begynte relativt uskyldig med en helt “ukomplisert og naturlig” spontanabort i uke 7, våren 2010. 8 år siden nå i mars faktisk. Dette var ille nok der og da, men viste seg å bare være toppen av isfjellet. Jeg gikk videre til å miste et barn i uke 17 samme sommer, og i de påfølgende 3 årene ble det flere spontanaborter og missed abortions (der fosteret dør men ikke støtes ut av livmoren) både i første og andre trimester. 9 ganger til sammen. 4 som måtte “fødes” på sykehuset. Jeg skriver det i anførselstegn, for det regnes ikke som dødfødsel før i uke 22. Før det kalles det senabort, men det er like fullt en fødsel av et dødt barn. Muligens en light-versjon, men fortsatt både smertefull og vanskelig på alle mulige måter. Når du kommer over i andre trimester er det et fullt utviklet lite barn som kommer ut. Ja, faktisk ser det ut som et lite menneske allerede før det. Tro meg, jeg vet..

Å gå gjennom dette er en stor sorg, uansett når i svangerskapet det skjer. Du mister et barn, ditt barn, gjerne høyt ønsket. Om du ikke har vært gjennom det før er det et enormt sjokk, og du aner ikke hva du går til. Da trenger du omsorg. Du trenger å bli sett og hørt. Du trenger tid, grundig informasjon og ordentlig oppfølging fra dem du møter i helsevesenet. Ofte skjer ikke det. Ofte føles det som om du er på et samlebånd. En ultralyd, et beklager, noen piller og et ark med informasjon. Akkurat som denne modige damen beskriver i sitt debattinnlegg.

Jeg har vært der. Jeg har møtt mange leger, gynekologer og sykepleiere med lite empati. Eller eventuelt lite tid til empati. Jeg har følt meg enda verre i en allerede umenneskelig situasjon. Jeg har fått mange unødvendige kommentarer og ovenfra-og ned-holdninger. Leger som ikke hører på det jeg har å si. Leger som selvfølgelig vet best. Men noen ganger vet kanskje mamma-intuisjonen best likevel. Og den har en tendens til å dukke opp med en gang spiren er på plass i magen. Du er umiddelbart i mammamodus. Før du plutselig, kanskje uten forvarsel, sitter igjen som en mamma uten barn. Med knust hjerte og tom mage. Jeg har grått mine modige tårer på foran mang en lege på stort sett alle rom på sykehusets gynekologiske poliklinikk. Jeg har prøvd å være sterk, men ofte knekt sammen i sorg og frustrasjon. Bare for å bli skysset ut med et hardt papirlommetørkle. Heldigvis har jeg også i noen få tilfeller grått av ren takknemlighet. For når noen plutselig ser deg oppi dette, tar seg tid til deg og kjemper for deg, så blir man så uendelig takknemlig. Og det i seg selv sier kanskje noe om hvordan det ligger an på sykehus der ute.

Jeg vil gjerne dele noen få av mine erfaringer gjennom mine år med habituell abort (som det kalles når du har mistet tre ganger eller mer).

Som kommentaren fra en gynekolog, som etter jeg hadde mistet noen ganger, midt i en veldig tøff tid hvor jeg tryglet om hjelp, rett og slett sa at jeg kanskje bare burde gi opp. Jeg gikk aldri tilbake til ham. Jeg mistet noen ganger til, men til slutt kom jo minstemann. Fordi vi aldri ga helt opp (bare nesten). Men den kommentaren sitter fortsatt ufattelig godt i minnet mitt.

Etter å ha mistet flere ganger fikk vi etterhvert utredning for habituell abort, uten at vi fikk noe svar på hvorfor det gikk galt gang på gang. Jeg har hele tiden hatt en teori, som jeg etter å ha delt min historie føler har blitt styrket enda mer. Jeg ba gjentatte ganger om å få den type undersøkelse som kunne avklare dette, men dette ble avvist gang på gang. Legene visste alltid bedre (og det er mulig de gjør det, jeg har ikke noen utdannelse innen dette, bare en magefølelse). Men i og med at de ikke fant noen åpenbar årsak og aldri brydde seg med å undersøke det jeg ba om, er frustrasjonen min den dag i dag stor over dette. Av og til burde kanskje leger lytte litt mer til pasientene. Heldigvis gikk det for oss bra den ene gangen i 2013, og dermed var tiden med jakt på årsak over. Likevel, jeg skulle fortsatt gjerne visst hvorfor vi mistet så mange.

Det sannsynligvis verste jeg opplevde gjennom disse årene, var en av de fire gangene jeg måtte inn og “føde” et barn som ikke lenger levde. Ikke bare var det lite omsorg og medfølelse fra de ansatte på avdelingen denne gangen, men jeg ble til alt overmål plassert i et rom vegg i vegg med et av familierommene som barselavdelingen hadde på den gynekologiske avdelingen. Jeg lå der med et ytterst etterlengtet barn som ikke lenger levde i magen min og hørte på gråten fra et nyfødt barn og pludringen til nybakte foreldre gjennom veggen. Og jeg skulle føde dette barnet i et bekken på toalettet som jeg delte med denne nybakte familien. Jeg har aldri, aldri vært så knekt som da. Det var så umenneskelig vondt at jeg rett og slett ikke har ord. Bare jeg tenker på det og skriver dette nå kjenner jeg det i hele kroppen, selv flere år etterpå. Heldigvis har jeg en mann som kan ordne opp, og jeg fikk etterhvert et annet rom i den andre enden av gangen. Ikke helt rent, men i alle fall langt unna nybakte familier. Jeg har vært innom gynekologisk avdeling for samme ærend etter dette, og har vært livredd for å oppleve det samme igjen. Dette har vi gitt klar beskjed om på poliklinikken på forhånd, og vi har vært heldige å unngå det etterpå. Jeg håper inderlig at jeg er den eneste som har opplevd dette, men det aner meg at jeg ikke er alene. Og jeg håper at disse familierommene ikke lenger ligger på denne gynekologiske avdelingen, så ingen andre må oppleve dette. For sånn hensynsløs, uverdig og uprofesjonell behandling burde ikke forekomme på norske sykehus, eller noen sykehus overhode.

Jeg kunne fortsatt å liste opp dårlige opplevelser, men dere skjønner nok poenget uten det. Akkurat nå orker jeg ikke å grave mer i disse erfaringene og følelsene. For det gjør noe med deg, som du ikke kan skjønne fullt ut før du har opplevd det selv. Men for dem som jevnlig møter mennesker i sånne situasjoner, så burde man kanskje åpne øynene litt og se at dette ikke er en hverdagslig opplevelse for dem som står i det. Det er et tap som sannsynligvis vil forandre dem for alltid. Noe de vil bære med seg resten av livet. Her er det et stort forbedringspotensiale!

Til slutt vil jeg bare dra frem en positiv opplevelse, for å illustrere hvordan jeg synes det burde ha vært. Den ene gangen jeg måtte inn og føde et dødt barn, traff vi på det som må være verdens beste sykepleier. Hun så, hun lyttet, hun trøstet og strøk meg på ryggen mens barnet kom ut. Jeg har truffet så uendelig mange sykepleiere i denne prosessen, og mange har vært flinke, men akkurat denne fantastiske damen var i en klasse for seg. Dette ble takket være henne en så utrolig fin og verdig stund midt oppi det triste. Hun ble så viktig for meg at hver gang jeg traff henne siden knakk jeg sammen i tårer. Det var alltid henne jeg håpte å treffe på. Standardfrasen min hver gang jeg så henne ble “jeg gråter ikke fordi jeg er trist, men fordi jeg er glad for å se deg”. Jeg følte meg alltid så trygg og ivaretatt når hun var der, for jeg visste at hun “kjempet” for meg. Hun var på min side. Hun visste akkurat hva jeg og vi trengte. Jeg vet også om andre som har vært borti henne som sier akkurat det samme. På samme tid møtte vi også en gynekolog som engasjerte seg litt ekstra i oss. Hun satte igang utredning og sørget for at vi kun trengte å forholde oss til henne, istedenfor å treffe på en ny gynekolog hver gang vi var på sykehuset. Da hun ikke kom noen vei, henviste hun oss også videre til et annet sykehus med mer ekspertise. I denne perioden følte vi oss litt ekstra ivaretatt. Man kan lure på om det var tilfeldig at begge disse to var kvinner, men det er en helt annen sak. Uansett så følte jeg meg for en stund sett og ivaretatt på mitt mest sårbare, og sånn dere, sånn skal det være!

Dette er den brutale virkeligheten. Dette er smerten og sorgen over å miste et barn. Uansett når i svangerskapet det skjer er det en traumatisk opplevelse. Det er like mye, om ikke mer psykisk vondt enn fysisk. Dette bør flere åpne øynene for, spesielt i helsevesenet. Og det vil jeg kjempe for!

 

#ufrivilligabort #missedabortion #habituellabort #helsevesen #empati #brannfakkel

10 kommentarer
    1. mistet førstemann til spontanabort helt uforventet i uke 15. Jeg følte ikke de på sykehuset tok noe hensyn til hvordan jeg hadde det, jeg fikk ikke noen å snakke med og var helt knust da vi fikk vite at hjerte ikke fungerte. Eneste støtten jeg hadde da jeg ble innlagt, var samboer. Dette barnet var planlagt og vi prøvde en god stund helt til vi fikk positiv test og begge var overlykkelig. Heldigvis for oss er jeg gravid igjen i uke 33 nå, men har skrekken for at noe skal skje. Fikk ikke noe oppfølging senere heller, og var deprimert i ca et år

    2. Anonym: Så vondt å høre om din erfaring. Det aner meg at det er mange sånne historier der ute, og sånn skal det IKKE være. Du burde helt klart fått mer oppfølging. Og jeg håper inderlig at du får noe ekstra oppfølging nå som du nærmer deg fødsel. Svangerskap etter å ha mistet er tøft psykisk, og jeg vet hvordan angsten setter seg. Om du ikke har noe ekstra støtte fra helsevesenet, snakk med jordmor om du har behov for det. Kanskje kan du få den ekstra tryggheten du trenger nå! Og du, lykke til med innspurt og fødsel! Alt er verdt det når du har barnet ditt i armene!

    3. Dette var så inderlig vondt å lese. Jeg blir tom for ord, og kommer derfor ikke til å si stort her. Vil bare du skal vite at jeg har lest, og at jeg ser sorgen, selv om den er vanskelig å forstå for en som aldri har gått igjennom det samme. Du er tøff som deler, beintøff! Det nederste bildet er for øvrig helt nydelig! Sorg, savn og kjærlighet, alt i ett. Virkelig!
      Klem til deg i dag.

    4. Er det en ting mange av de som jobber på et sykehus er dårlige til er det nettopp dette. Jeg har selv inntrykk som sykepleier er at man faktisk ikke har nok kunnskap om en slik situasjon desverre. Syntes at mennesker som skal jobbe med dette bør kurses rundt dette temaet slik at de vet hva de ska gjøre. Vi opplevde en MA i 11+4, legen hadde ikke forberett den stakkars sykepleieren som skulle være sammen med meg under undersøkelsen, jeg så at hun helst ville forsvinne så fort som over hode mulig, å ja jeg skjønnet henne godt! Men hun gjorde så godt hun kunne å trøstet meg. Legen ba meg bare om å slutte å gråte. Jeg fikk aldrig vite hvor langt jeg kom før barnet døde. Jeg ble gravid igjenn ca 6 uker etter utskraping og sitter nå hær i uke 8, er livredd for oppleve en MA på nytt siden jeg har en del mens murringer, kvalme som kommer og går. Men jeg er livredd for å treffe på denne legen igjenn. Jeg har forlanget tidlig UL, men har ikke time til fastlegen før om en uke. Håper bare det går bra denne gangen, selv om jeg har innstilt meg på at det ender med ny utskraping.

    5. Anonym: Som du nevner så synes jeg virkelig helsepersonell burde kurses i forhold til sånne situasjoner om de ikke allerede blir det (kan ofte virke som de ikke blir det). Og kanskje burde de høre fra oss som har vært gjennom det. Trist å høre din historie også. Skjønner veldig godt at du ikke ønsker å treffe på den legen igjen. Snakk om mangel på empati! Svangerskap etter å ha mistet er tungt, og jeg skjønner godt angsten din for å oppleve det igjen. Selv om det ikke finnes garantier, så er i alle fall statistikken på din side. De færreste opplever å miste så mange ganger som i vårt tilfelle. Jeg håper virkelig du er en av dem som slipper å oppleve nok en MA. Ønsker deg all mulig lykke til!

    6. Jeg har bare mistet 2 ganger… Det var såkalte ukompliserte aborter i uke 7 hvor kroppen ordnet opp selv. Det var likevel grusomt og jeg gråt utrolig mye. jeg er likevel utrolig takknemlig for at abortene skjedde så tidlig og at kroppen ordnet opp selv. Min store frykt er å måtte på sykehuset og ordne opp. 3 graviditet gikk bra og jeg har nå en datter på 5 mnd.
      Klem til alle som har opplevd en eller flere aborter

    7. Takk for at du deler. Jeg har akkurat gått gjennom en MA i uke 17. og sitter med mange av de samme opplevelsene som deg. Det er helt forferdelig å gå nesten halve svangerskapet for så å miste og ikke få noe som helst tilbud om oppfølging i etterkant. Jeg har heldigvis kommet over en time som Thorbjørn Brook Steen tilbyr privat som heter helhetlig oppfølging etter abort, her håper jeg å få hjelp, svar og støtte i tiden fremover❤️

      1. Her har jeg vært sløv med å se på kommentarer, beklager. Først og fremst, så trist å høre at du også har opplevd dette. Det er så vondt! Det var nytt for meg at noen tilbyr sånne timer, men det høres veldig positivt ut. Regner med du har fått/er i gang med denne oppfølgingen nå, og jeg håper at det hjelper deg! Hører gjerne mer om det om du ser svaret mitt!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg