Sommerdrømmer i vinterferien

Jeg titter ut av vinduet og kjenner at jeg begynner å bli veldig klar for sommerferie. «Bare» 4 måneder igjen til det som alltid er årets høydepunkt. Jeg har ikke vært så veldig motivert for planlegging enda, ikke som i fjor da det meste var planlagt allerede før vi bikket over i 2017. Det kan nok ha noe med at vi da skulle til mange for meg kjente plasser, plasser som en gang betydde mye for meg og som jeg ønsket meg tilbake til. I år føler jeg meg mer «grønn», det blir mange for meg ukjente plasser, og jeg føler meg straks mer lost når det gjelder planlegging. Jeg tenker jeg lar mannen styre litt mer, siden han har vært på vestkysten av USA før. Jeg har ikke så mange ting jeg absolutt må se eller gjøre, og tenker at vi like gjerne kan ta ting litt mer på sparket.

Det som er 100% sikkert er at vi starter i LA. Her har jeg ingen store forventninger, og tenker egentlig at det er litt som NYC. Greit å ha vært der, men that’s it liksom. Hovedgrunnen til at vi reiser til akkurat dette området er selvfølgelig for å innfri julegaven til barna,

DISNEYLAND

Bilde fra Disneylands hjemmeside

Vi var i Disney World med de to største barna for noen år siden, så dette blir kanskje aller mest stas for minstemann som ikke har opplevd noe sånt før. Ikke det, Disney er en sikker vinner for både store og små. Men jeg gleder meg veldig til å se reaksjonen til fireåringen på det hele.

Ellers så skal vi prøve å få med oss en tur til blant annet Hollywood, Universal Studios, Rodeo Drive og Venice Beach. De klassiske turistfellene der altså.

Jeg personlig gleder meg mer til det som kommer etterpå, nemlig

HIGHWAY 1

Bilde fra visitcalifornia.com

Her tror jeg det er mange fine plasser å se, uten at jeg har satt meg helt inn i det enda.

Så kommer det jeg kanskje gleder meg aller mest til,

SAN FRANCISCO

Bilde fra getyourguide.no

Her er den ultimate drømmen å selv få ta et bilde som dette. Er det ikke fint? Her må man jo også se de obligatoriske tingene som Golden Gate Bridge og Fisherman’s Warf. Forhåpentligvis en del annet også. Denne byen gleder jeg meg virkelig til. Jeg tror den er helt min stil og at den lett kan bli en favoritt.

Derfra drar vi videre til en by som definitivt ikke er min stil,

LAS VEGAS

Bilde fra visitlasvegas.com

Nok en sånn plass som jeg aldri har drømt om å besøke, men når vi først er i området så kan det være greit å ha opplevd det. Det ser jo relativt overveldende ut, så jeg tror det kan bli gøy.

Etter dette er roadtripen mer åpen. Kanskje blir det en tur til

GRAND CANYON

Bilde fra Wikipedia

Ellers så ønsker jeg på veien til Texas å stoppe i New Mexico og se

WHITE SANDS NATIONAL MONUMENT

Bilde fra newmexico.org

Også finnes det jo sikkert en hel haug morsomme plasser å se langs veien, selv om vi også ønsker å komme oss fortest mulig til Texas og

DALLAS

My happy place

Dette er selvfølgelig hovedmålet for turen vår. Som vanlig. Her er familien min, og her er hjertene våre. Vi har etterhvert vært en god del plasser rundt om i USA, men det er fortsatt ikke noe som overgår Texas og denne byen. Her føler vi oss virkelig hjemme (nesten naturlig nok).

I år kjenner jeg også at jeg bare må få skvist inn en liten tur til mitt eget øyparadis

GALVESTON

Mitt kjærlighetsforhold til denne øya ved Mexicogulfen rett utenfor Houston har faktisk vart lenger enn mitt kjærlighetsforhold til Dallas. Jeg var solgt allerede da jeg kom dit for første gang i 1997. 21 år har det altså blitt. Etter at pappa forflyttet seg fra Houston til Dallas har det blitt litt mer kronglete å komme seg dit, siden avstandene i Texas er relativt store. Men for meg er ikke en Texas-tur komplett før jeg har vært en tur på denne sjarmerende øya, tuslet rundt i et koselig lite sentrum og dyppet tærne (eller gjerne hele kroppen) uti det lunkne vannet. Toppen av ferielykke for meg! I fjor tok vi oss ikke tid til det på grunn av roadtripen vår fra østkysten, men i år jeg bare!

Mye å glede seg til her altså. Og disse månedene mot sommerferien pleier å gå ganske fort, selv om det kanskje ikke føles sånn akkurat i dag med snø utenfor vinduet, vinterferie og OL på TV. Mer midt i vinteren kan det vel ikke bli. Men sommeren kan skimtes i det fjerne, dere!

Og du! Har du vært på roadtrip i California og området rundt? Da tar jeg gjerne imot tips om plasser å se og ting å gjøre!

#sommerferie #sommerdrømmer #reise #planlegging #roadtrip #usa

6 kommentarer
    1. Godt jeg ikke ble noe som helst misunnelig what so eveer 😉 Skjønner godt at du tenker på dette, det hadde jeg gjort også, nær sakt så mye at jeg hadde blitt sur på meg sjøl for at det er en stund til :-/ Men tida går fort, bare en kommer over påsken – så er dere der snart :)) Å jeg? jeg får lese blogg. Yeehaw 😉 he he he…

    2. Jernbanefrua..: Ja, bare man kommer over den verste vinterkneika så går tida fort. Og vi har en del å glede oss til før den tid, så da går tiden enda litt fortere. Men likevel, jeg føler meg mye mer distansert fra sommerferien i år enn jeg pleier. Merkelige greier. Muligens fordi jeg gruer meg så innmari til flyturen. Bedre å ikke tenke på det da.. 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg