40-something going on 80

Det slår ikke feil. I det øyeblikket det blir litt glatt ute, forvandles jeg fra en relativt normal 41-åring (huff) til en 80 år gammel krok. Eller, muligens er en 80-åring hakket mer vågal enn meg på glatta. De fleste er tross alt smarte nok til å ha på seg brodder. Jeg eier også sånne, men i frykt for å føle meg gammel bruker jeg dem ikke. Idioti, sa du? Istedenfor velger jeg å se gammel ut, der jeg lister meg bortover veien. Et lite steg om gangen, med armene litt ut fra kroppen for å holde balansen. Innimellom lett flaksende der det er ekstra glatt. Ekstra ille var det på tur i Frognerparken i går, der bare noen av veiene var strødd. Og der det var strødd var det gjerne store mellomrom mellom grusen (står det virkelig så dårlig til, Oslo kommune?). Jeg så ikke særlig elegant ut der jeg lirket meg mellom grusflekkene. Det burde egentlig vært fanget på film.

Her er gamla nesten tilbake ved bilen etter en slitsom tur på glatta. Dette er «litt lettet over at turen er over men gruer meg til den glatte parkeringsplassen full av biler som kan kjøre på meg-trynet».

Jeg bør vel legge til at resten av familien holdt seg utenfor de strødde veiene med ski og akebrett. Her er jeg altså familiens pingle. Hvordan skal det gå når jeg blir enda eldre? Skal jeg holde meg inne hele vinteren? Eller rett og slett krype til korset og faktisk bruke broddene mine?

Skrekken for gamle mennesker som meg.

Sånn bortsett fra det glatte føret og x antall minusgrader (les: kalde tær), så var det usedvanlig godt å komme seg ut i frisk luft og bevege seg litt i går. Nå har sykdom stengt oss inne lenge nok! Og vinteren er jo vakker også.

Det er noe spesielt med vinterlyset.

Det ble en del av og på med hansker for å rote frem mobilen i går. Av og til er ettermiddagen så vakker at det er verdt litt kalde fingre.

Også er det jo så godt å komme hjem og feire at man unngikk svalestup og lårhalsbrudd med en stor kopp varm kakao med krem. En perfekt slutt på en lang og slitsom uke full av sykdom der altså. Nå satser vi på en litt friskere og mindre glatt ny uke!

#uteliv #søndagstur #vinter #glatt #kaldt #gammelkjerring

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg