Stakkars Alabama

I dag dukket det opp et minne fra Facebook igjen. Sånt skjer jo ofte. I dag dukket det opp et kart jeg hadde lagt ut for tre år siden. Et kart over de amerikanske statene jeg til da hadde vært i. Den gang var antallet 11. Siden da har det blitt utvidet med seks nye stater om jeg teller riktig. Og jeg måtte selvfølgelig lage et nytt, oppdatert kart.

Og det var da jeg la merke til det. Den enslige, hvite staten. Alabama. Stakkars Alabama, som vi rett og slett har hoppet over. Nedprioritert. Og nå står den altså der på kartet som et hvitt, gapende hull. Funnet uviktig. Jeg får nesten litt dårlig samvittighet. Men aller mest drives den skjulte perfeksjonisten i meg til vanvidd. Dette er jo som om noen skulle ha skjært et stykke her og et stykke der av en kake. Eller enda verre, begynt i midten. Fullstendig kaos i systemet. Det gnager i lillehjernen min rett og slett.

Nå er vi midt i planleggingen av sommerens USA-tur, og jeg føler nesten at vi burde tatt Alabama med på listen. Men det går ikke. Ikke i år. Isteden skal vi fylle på mot vest. Billettene er omsider bestilt. Vi gjorde en endring i planene da vi innså at det ble billigere å fly til LA, så da starter vi der. Selvfølgelig ødelegger det litt på systemet i hodet mitt, perfeksjonisten finner det litt ulogisk å kjøre opp til San Francisco og så nedover mot Texas igjen. Men logikken gjenopprettes med en sveip innom Las Vegas, og dermed en ekstra stat. Kanskje kan vi få kartet til å se sånn ut etter sommerferien?

Nesten perfekt symmetri der. En våt drøm for perfeksjonisten i meg. Men Alabama blir jo bare enda mer fremtredende. En liten skamplett i USA-historien til kaosfamilien. Det må gjøres noe med! En dag, Alabama! En dag..

#reise #usa #kart #alabama #perfeksjonist #værsågodbligæren

4 kommentarer
    1. Jeg skulle egentlig innom her bare for å takke deg for de fine ordene du sa i artikkelen jeg fant om deg på fb nå, du traff meg rett i hjertet (sendte deg ett hjerte i retur på artikkelen), 2 ganger har vi opplevd det selv i 2017, og vi håper at 2018 blir vårt om.
      Men nå over til den andre saken her… stakkarsj new Mexico er det hos oss 🙂 alle stater over hele «den siden» er tatt, inneklemt står ensomme new Mexico… Hehe. Har god erfaring med den siden dere vurderer nå, etter at de siste 6 års 3-4 ukers ferier er brukt der, så bare spørr om du lurer på noe 🙂

    2. Marthe: Irriterende med disse blanke statene altså! Mulig jeg trenger tips om vestsiden, foreløpig er planen LA-området med Disneyland, kysten opp til San Francisco og en svipp innom Las Vegas. Resten tar vi muligens som det kommer. Noen plasser vi absolutt bør se?

      Trist å høre at dere har opplevd det samme som oss to ganger. Jeg håper inderlig dere slipper å oppleve det igjen og at dette blir deres år! Og husk, alt det vonde er så inderlig verdt det den dagen dere kommer i mål! <3

    3. takk 🙂
      en plass vi har blitt veldig glad i, og besøkt to ganger er det nydelige stedet Lake Tahoe! sjekk google bilder så skjønner du fort! det er vårt favottsted av alle stater og steder og absolutt noe man bør sjekke om man kan få med seg.
      LA er jo “helt greit” synes vi, men det ligger mange små koselige steder sør for LA også, bla Carlsbad. Ikke gjør som oss og kjør san fran – LA på en dag, anbefales ikke! morsomt å stoppe innom “danske” byen Solvang på veien da. Las Vegas har vi besøkt alle 6 årene, og blir egentlig aldri lei (vi er der gjerne 1-2 uker, hehe), så jeg har testet en god del hoteller der og kan en del plusser og minuser med hvor man vil bo osv 🙂

    4. marthe: Takk for tips! Lake Tahoe så fint ut! Må se om vi rekker det, tiden er begrenset siden vi har lyst å bruke mest mulig tid i Texas. Kjenner jeg ikke har så veldig høye forventninger til LA, men man må jo innom. Tror San Francisco er mer meg sånn sett. Satser på å bruke et par dager på veien opp dit.
      Las Vegas er jeg usikker på om vi overnatter i, føler ikke det er helt plassen for barn kanskje. Men har du noen tips for barnevennlig og ikke alt for dyr overnatting der så tar jeg gjerne imot!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg