Luke 10 – mine 7 favoritt julesanger

Nå har jeg blogget i noen måneder, men aldri laget en sånn liste før. På tide å prøve for første gang, og hva passer vel bedre akkurat nå enn en liste med mine favoritter i jungelen av julesanger.

 

White Christmas – Bing Crosby

Dette var faktisk min store favoritt som barn. Nå er jeg strengt tatt litt lei av den, men når man tenker over hvor mange år jeg har hørt på den er det kanskje ikke så rart. Den må likevel få plass på listen over mine all time favorites. Full av julestemning og barndomsminner.

 

Wonderful Christmastime – Paul McCartney

Denne kommer også fra barndommen, og forventninger om en idyllisk og koselig jul full av moro. Julen ble aldri helt som i sangen, uten at jeg hadde dårlige juler av den grunn altså.

 

All I want for Christmas – Mariah Carey

Nå har vi kommet til ungdomstiden og forelskelser. Teksten er vel selvforklarende her. Og så kom den på en måte tilbake da vi slet med å få minstemann. Alt jeg ville ha til jul var en baby. Ikke minst var den fremtredende og ekstra betydningsfull i desember 2013 da jeg vagget rundt høygravid.

 

Last Christmas – Wham

Ungdomstiden og igjen en rimelig selvforklarende tekst..

 

Driving home for Christmas – Chris Rea

Åååh, denne sangen altså! Kilde til så mye glede, forventning, lengsel og savn. Jeg har alltid likt denne, men etter at jeg flyttet fra hjembyen har den fått en helt spesiell plass i hjertet mitt. Annethvert år hører jeg den med glede over at jeg snart skal hjem, og annethvert år med den såre følelsen over å ikke skulle det. Er helt sikker på at de fleste som ikke bor der de har vokst opp eller der de har familie og venner kjenner seg igjen i den følelsen.

 

Home for Christmas – Maria Mena

Denne forelsket jeg meg i fra første tone den gangen den kom ut. Mye av samme grunn som over. Jeg er sunnmøring som har forvillet meg til Østlandet, og jeg lider av konstant hjemlengsel. Denne sangen rører meg langt inn i sjelen hver gang jeg hører den. Klumpen er der uansett om jeg skal hjem til jul eller ikke. Men den er ekstra sår å høre på sånn som i år, når julen feires på Østlandet. Jeg har det på ingen måte vondt her, det er bare det at det er på Sunnmøre jeg hører hjemme. Disse ordene altså!

“But there’s a place where I

Erase the challenges I’ve been through

Where I know every corner,

Every street-name

All by heart

~

But I have people close to me

Who never will desert me

Who remind me frequently

What I was like as a child

~

I don’t know what my future holds

Or who I’ll choose to love me

But I can tell you where I’m from

And who loved me to life”

 

En stjerne skinner i natt

Dette er en sang som alltid har vært der, men som jeg aldri egentlig har lagt merke til. Inntil jeg sto i klasserommet til eldstemann som da gikk i 2.klasse og hørte hele trinnet synge den. Plutselig hørte jeg teksten. Jeg var full av hormoner sånn ca. en måned før termin, og ordene traff meg rett i hjertet. Plutselig handlet den om oss, om den lange kampen vi hadde hatt for å komme dit vi var og om den lille i magen. Jeg tror aldri en sang har rørt meg så mye som i det øyeblikket. Etter dette sang jeg denne sangen for magen hele tiden, i de få dagene det tok før lillemann noe overraskende måtte ut tre uker før termin. Og da fikk sangen enda en ny betydning, spesielt da vi kom hjem fra sykehuset med denne bittelille krabaten akkurat da julen ringte inn. Kampen var virkelig over!

Denne teksten er uten tvil den aller fineste jeg vet! Dere som kjenner historien vår, les denne teksten og prøv å sett dere inn i følelsen jeg fikk da 60 andreklassinger sang den denne desemberdagen i 2013. Jeg kan fortsatt ikke høre den uten å få tårer i øynene, og det vet de eldste barna i huset å utnytte.

“Nå er den hellige time

vi står i stjerneskinn,

og hører klokkene kime

nå ringes julen inn.

 

Englene synger høyt i kor,

synger om fred på vår jord,

verden var aldri helt forlatt,

en stjerne skinner i natt

 

En nyfødt kjærlighet sover,

nå er guds himmel nær,

vår lange vandring er over,

stjernen har stanset her.

 

Englene synger høyt i kor,

synger om fred på vår jord,

verden var aldri helt forlatt,

en stjerne skinner i natt

 

Se himmelen ligger og hviler,

på jordens gule strå.

Vi står rundt krybben og smiler,

for vi er fremme nå.

Her kan vi drømme om den fred,

som vi skal eie en gang,

for dette barn har himmelen med

og jorden fylles med sang.”

Ikke så mye jul over dette bildet, men for meg like betydningsfullt som denne siste og absolutte favoritten blant julens sanger.

 

Hvilken julesang er din favoritt?

#advent #jul #julekalender #bloggkalender #julesanger

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg