Hverdagsangst

Det har vært en lang sommer. Fint lang. Slitsom lang. Jeg begynner å merke at jeg har gått oppi tre barn mer eller mindre hele tiden i 8,5 uker. Først 5 uker i USA, så her hjemme. Lunta har blitt merkbart kortere i det siste. Behovet for litt egentid er stort.

Likevel gruer jeg meg litt til skole og barnehagestart neste uke. Jeg har bevisst holdt minsten hjemme de to siste ukene bare for å tviholde på feriefølelsen litt lenger. De to store har jo fortsatt ferie, og siden pappaen jobber turnus går det an å finne på hyggelige familieting i "hverdagen". Og han koser seg med hjemmetid, selv om han også trives i barnehagen. Derfor er det også min egen feil at behovet for egentid begynner å bli veldig merkbart. For her hjemme ser vi egentlig lite til de store barna. De er ute sammen med venner hele dagen. For snuppa har det også blitt noen overnattinger. Det er minsten som følger meg som en skygge hele dagen.

Men så er det deilig også, å ikke trenge å gå etter klokka. La barna kose seg med film på kvelden. Sove lenge om morgenen. Ingen vekkerklokker. Ingen lekser. Ingen fritidsaktiviteter.

Ja visst blir det godt å komme inn i rutiner igjen også. Alle har vel godt av det. Og å få den sårt tiltrengte tiden alene. Få jobbet litt mer selv. Det er ikke lett å jobbe hjemmefra med en treåring hengende rundt deg hele tiden.

Men så er det det hverdagsjaget da. Noe som må gjøres hele tiden. Klokka. Den evinnelige klokka. Stresset.

Selv om det til tider blir slitsomt å gå oppi hverandre hele tiden, så er jeg veldig glad i den lange sommerferien. Og jeg føler meg privilegert som har kunnet ha barna hjemme gjennom hele sommeren.

Så mens klumpen i magen vokser over følelsen at nok en sommer ubønnhørlig snart er over, skal jeg prøve å nyte disse siste dagene før hverdagen er tilbake. Telle til ti eller kanskje femti noen ekstra ganger. Og glede meg over at det snart er høstferie!

Og ikke minst; nyte vissheten om at hvis det skulle dukke opp flere soldager etter neste helg så kan jeg nyte dette:

Uten å få dette på kjøpet:

Det blir egentlig ganske fint det også..

#ferie #sommerferie #hverdag #angst #hverdagsangst #mammalivet #familie #barn

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg