Takknemlighet

Innimellom glimter Facebook til med spesielle minner. Som i dag. Da dukket det opp et minne fra 4 år siden. Glade barn med ballonger og en kort og noget intetsigende tekst om fin dag og fest i heimen. Få visste hva som egentlig lå bak. For denne dagen som for de fleste andre var en helt vanlig dag, var både spesiell og etterlengtet hos oss. Etter å ha måttet avlyse planlagte timer gang på gang gjennom 3 år, var vi endelig på ordinær ultralyd og fikk se en frisk og aktiv krabat i magen. Og endelig fikk vi gi barna søskenbøkene som hadde lagt bortgjemt disse tre årene, og endelig kunne vi fortelle dem at de skulle bli storesøsken. Gleden var enorm, og det ble altså spontanfest med ballonger og kake.

Enda visste vi ikke at det var akkurat du som skjulte seg i magen. Vi visste ikke hvem du var. Var du gutt eller jente? Men vi begynte i alle fall å tro at du virkelig skulle komme til oss, selv om angsten ofte raste i meg. Svangerskap etter å ha mistet er en berg- og dalbane. Det er glede, sorg og angst hånd i hånd. Men for dem som skulle bli storesøsken var det bare pur lykke.

Jeg kan fortsatt ikke fatte at det har gått fire år siden det lille mirakelet vårt lå trygt i magen min. Eller, det viste seg etterhvert at magen min ikke nødvendigvis var så trygg, og at angsten min var berettiget. Men det endte bra. Lillebror kom, og i dag kan jeg nesten ikke huske hvordan livet var før ham. I tre og et halvt år har han lyst opp dagene våre, snurret foreldre og søsken rundt lillefingeren og tatt sin plass som minstemann i familien. Og disse storesøsknene som var så glade for fire år siden, er verdens beste og mest tålmodige storesøsken. Selvfølgelig er lillebror irriterende innimellom, men der er stort sett en gjensidig forgudelse. 

Ikke en dag går uten at jeg kjenner på takknemligheten, uansett hvor sliten jeg måtte være. Men da jeg i morges lå med en liten, varm kropp ved siden av meg og så akkurat dette spesielle Facebook-minnet, flommet takknemligheten litt ekstra over..

Her burde jeg selvsagt delt det bildet som lyste mot meg i morges, men siden det i tillegg til en haug med ballonger også tydelig viser to overlykkelige barn som ikke skal få ansiktene sine klistret på bloggen, så blir det andre løsninger istedenfor.

#facebook #minner #lykke #fest #ultralyd #takknemlighet #mammalivet

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg