Vakre South Carolina

Etter 6 dager i South Carolina er vi nå på plass i Tennessee. Noe av tiden i South Carolina er jo allerede dokumentert, som Myrtle Beach og overnattingen i Charleston.

Det ble mange fine opplevelser på vakre plasser disse dagene. Det gjorde godt for hjerte og sjel å komme tilbake til denne staten som en gang var hjemme. En stat som fortsatt betyr mye for meg, og sannsynligvis alltid vil ligge spesielt nær mitt hjerte. En god nummer to etter Texas. Og jeg kjenner at jeg ikke er ferdig med den. De sørligste delene er spesielt vakre, og jeg håper definitivt å kunne komme tilbake hit en dag, gjerne med bedre tid. Nå ble alt gjort i ekspressfart for å rekke over alt.

På veien fra Myrtle Beach stoppet vi først i frodige Brookgreen gardens i Murrels Inlet. Dette er en stor park med skulpturer og frodige trær og blomster.

Derfra kjørte vi tvers over veien til Huntington Beach State Park med en vakker park og restene av et gammelt herskapskurs kalt Atalaya castle. Dette var vinterhjemmet til kunstnerparet Huntington som også sto bak Brookgreen gardens. Dette er også en helt fantastisk plass!

Derfra gikk turen til Charleston hvor vi var i to dager. Jeg falt for denne byen for 14 år siden, og den er om mulig enda finere nå. Det finnes ikke nok superlativer for å beskrive denne ubeskrivelig vakre og vennlige plassen. Et besøk hit anbefales på det sterkeste!

Dette er bare noen av de fine plassene i denne byen. Det kryr av vakre gater og hus overalt. Ufattelig fint!

Fra Charleston tok vi også turen til en av de mest kjente plantasjene i USA, Boone Hall. Også en av mine favorittplasser. Om du har sett Nord og Sør og/eller the Notebook kjenner du kanskje igjen denne plantasjen.

En helt fantastisk alley av trær med spansk mose fører opp til selve plantasjen.

Hele dette området er utrolig fint, og det er også fortsatt plantasjedrift her. Innsiden av huset er også imponerende, men der er det ikke lov å ta bilder. Man kan bare ikke reise til Charleston uten å besøke Boone Hall.

Etter et par dager i Charleston kjørte vi halvannen time sørover til Beaufort, SC. En koselig liten by langs kysten. Her hadde jeg ikke vært før, og vi tok turen fordi jeg har hørt mye fint om Hunting Island State Park som ligger rett ved denne byen. Her finnes det et gammelt fyr og en helt naturlig strand. Og det var virkelig fint. Jeg falt pladask, og skulle gjerne ha brukt mer tid her.

Det blir mye bilder dette, men South Carolina er virkelig vakkert! Den aller vakreste staten for meg. Og spesielt i denne sørligste delen.

Vi tok forøvrig også en liten avstikker til Savannah, Georgia på mandag. Det ligger kun litt over en times kjøring fra Beaufort. Små stater akkurat her, så man rekker over mye. Savannah er også en by jeg aldri har vært i før, men som jeg lenge har ønsket å se. Vi hadde bare et par timer, og tok rett og slett sykkeltaxi rundt til de fineste og mest kjente plassene. Guiden fortalte meg at Savannah blir sett på som Charlestons “dirty sister”, ikke like pen og ordentlig som sin søsterby. Og det kan jeg nok si meg enig i. Jeg syntes den var litt blanding av New Orleans og South Carolina, med litt britiske innslag innimellom. Fin på en annen måte. Her var høydepunktet for oss Forrest Gump-fans å se plassen han satt på benken med sin boks sjokolade.

Og som en liten fotnote til akkurat det: mange av scenene i denne filmen er spilt inn i Beaufort/Hunting Island-området, som for eksempel Vietnam-scenene.

Vi avsluttet tiden i South Carolina med en overnatting i hovedstaden Columbia og et besøk i byen Norway. Ja, det finnes et Norway i South Carolina. Festlig greie. En liten by hvor vi ble mottatt med åpne armer. Enn så liten denne byen er fortjener den alikevel sitt eget innlegg.

South Carolina har i alle fall levert disse dagene, og det var med en viss vemod jeg dro derfra. Men nye eventyr venter, og ikke minst kaller mitt kjære Texas og familien min der i det fjerne..

Vakre, søte og vennlige South Carolina. Det har vært en fornøyelse å se deg igjen, og jeg husker akkurat hvorfor jeg umiddelbart følte meg hjemme her den gang da. Du vil alltid være en del av meg. Takk for minnene, både gamle og nye!

#sommer #ferie #roadtrip #usa #southcarolina #georgia #eventyr #opplevelser

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg