Når hjertet er en annen plass

Vet du hvordan det er å alltid lengte? Alltid savne. Aldri føle seg hel. Aldri føle seg helt hjemme. Sånn har jeg det. Det er alltid en del av meg som mangler. Jeg har bodd her østpå i over 12 år nå. Og på en måte er det hjemme. Jeg har jo gjort det til et hjem, sammen med mannen min. Men alikevel føles det ikke som hjemme, for hjemme er 60 mil unna. Hjemme er vakre Sunnmøre. Hjemme er Ålesund. Her ligger hjertet mitt. Eller i alle fall store deler av det. En del av meg lengter alltid dit. Til den friske sjøluften. Fjord og fjell. Gatene jeg kjenner så godt. Følelsen av å høre til, følelsen av hjemme.


Jeg føler meg komplett hver gang vi kommer dit. Da føles alt riktig. Og det er alltid like vanskelig å dra derfra igjen. Nei, det blir faktisk verre. For hver gang merker jeg det mer og mer. At det er der jeg hører til. At det er der jeg ønsker å være. Der jeg finner ro. Men så er livet vårt her, mannens jobb, barnas skole og nettverk. Vi må tilbake til det. 

En gang i tiden lengtet jeg vekk. Ålesund var ikke plassen for meg. Den var for liten. Kjedelig. Jeg ville ut og oppleve verden. Jeg har vært langt borte, mye lenger enn nå. Så kom jeg hjem, og bestemte meg for at det var der jeg skulle være. Fremtiden lå i byen min. Det var en god plass å være. Jeg skulle aldri forlate den igjen. Men så ble det ikke sånn, da kjærligheten brakte meg hit østpå. Kjærligheten til mannen.

Men jeg har også et slags kjærlighetsforhold til hjembyen min. Der jeg trådte mine barnesko. Der jeg har opplevd størsteparten av mine førster. Første skritt. Første skoledag. Første venn. Første kjærlighet. Første sorg. Alt. Byen som har formet meg. Den trygge plassen. Menneskene som var og er. Der folk kjenner meg på en annen måte. Der jeg er meg, 100% meg. Byen min. Den er en så stor del av meg, en del av min identitet. Så stor at jeg ofte føler jeg skiller meg ut her nede. Føler meg annerledes. Og jeg lengter. Og jeg savner.

Home. A place your feet may leave but your heart will always be
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg